خبر اولسیاسی

حمایت مسکو از طرح کویت برای عادی سازی روابط کشورهای عربی با لبنان

معاون وزیر خارجه روسیه بر حمایت مسکو از طرح کویت برای بازگشت روابط کشورهای عربی با لبنان تأکید کرد.

میدل ایست نیوز: معاون وزیر امور خارجه روسیه بر حمایت مسکو از طرح کویت برای بازگشت روابط کشورهای عربی با لبنان تأکید کرد.

به گزارش «النهار»، وزارت امور خارجه روسیه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که «میخائیل بوگدانف»، معاون وزیر امور خارجه روسیه، در تماس تلفنی با «مجدی الظفیری»، معاون وزیر امور خارجه کویت در جریان جزئیات طرح پیشنهادی کویت برای کاهش تنش در روابط دیپلماتیک کشورهای عربی با لبنان قرار گرفت.

معاون وزیر امور خارجه کویت همچنین همتای روس خود را در جریان مواضع لبنان درباره این طرح در نشست مشورتی وزرای خارجه کشورهای عربی در کویت قرار داد.

به موجب این بیانیه، بوگدانف بر حمایت کامل کشورش از تلاش‌های کویت برای عادی‌سازی روابط کشورهای عربی و شورای همکاری با لبنان و بر موضع ثابت مسکو در حفاظت از یکپارچگی و حاکمیت ارضی و استقلال لبنان و حل همه مسائل سیاسی از طریق گفت‌وگوی فراگیر همه نیروهای سیاسی و طایفه‌‌ای در این کشور تأکید کرد.

«احمد الناصر الصباح» روز شنبه گذشته به بیروت سفر کرد. وی روز یکشنبه (24 ژانویه) در کنفرانس مطبوعاتی در بیروت، تأکید کرد که با هماهنگی کشورهای شورای همکاری طرحی را برای بازیابی اعتماد با لبنان تنظیم کرده است.

روزنامه کویتی «الجریده» به نقل از چند مقام دیپلماتیک در کشورهای شورای همکاری گفت که طرح کویت بیشتر در حکم یک پیغام از کشورهای شورای همکاری و متحدان آنها به لبنان بوده است.

این منابع گفته‌اند که این طرح بر اساس قطع‌نامه‌های بین‌المللی و مصوبات اتحادیه عرب تنظیم و به رئیس جمهوری و نخست‌وزیر و رئیس مجلس لبنان تحویل داده شده است.

بر اساس این گزارش، این طرح در 10 محور تنظیم شده که شامل پایبندی لبنان به اصلاحات سیاسی و اقتصادی و مالی و بازگرداندن اعتبار به نهادهای مالی لبنان و بی طرفی مطلق لبنان در مسائل بین‌المللی و احترام به حاکمیت کشورهای عربی و خودداری از هرگونه دخالت سیاسی و رسانه‌ای و نظامی در امنیت این کشورها را شامل می‌شود.

اجرای قطع‌نامه‌های شورای امنیت به خصوص قطع‌نامه‌های 1559 و 1701 که در آنها به انحصار سلاح به دست حکومت لبنان تصریح شده و اقدامات جدی برای کنترل گذرگاه‌های مرزی و جلوگیری از قاچاق مواد مخدر و نیز جلوگیری از آنچه «دخالت حزب الله لبنان در جنگ یمن» خوانده شده از دیگر مواد این طرح است.

منبع
النهار

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا