اقتصادی

عضو اتاق بازرگانی ایران: در حال تحویل دادن بازار عراق به مصر و عربستان هستیم

عضو اتاق بازرگانی ایران، ضمن هشدار درباره از دست دادن بازار 20 تا 30 میلیارد دلاری عراق و در اختیار مصر و عربستان قرار دادن این بازار، خواستار حمایت دولت ایران از پروژه های بخش خصوصی در عراق شد.

میدل ایست نیوز: «حمیدرضا صالحی»، عضو اتاق بازرگانی ایران، ضمن هشدار درباره از دست دادن بازار عراق خواستار حمایت دولت ایران از پروژه های بخش خصوصی در عراق شد.

صالحی در گفت وگو با خبرگزاری ایرانی «ایلنا» با اشاره به از دست رفتن بازارهای ایران از جمله عراق توسط کشورهایی مثل عربستان و مصر و گفت: نگاه دولت‌ها به بازار منطقه‌ای صادرات حداقلی است برخی معذوریت‌ها هم ایجاد می‌شود که نمی‌توانند استراتژی‌های بلندی را طراحی کنند؛ بنابراین به مشکل می‌خورند.

وی افزود که در مورد بازار عراق در ابتدا مشخص بود که دولت به تنهایی نمی‌تواند برق بفروشد و پول را هم بازگرداند چون با مانعی به نام تحریم مواجه است.

صالحی تاکید کرد: «در عراق و یا هر کشور دیگری که ما مزیت داریم نباید حضورمان حداقلی باشد، بعد از صدام بخش خصوصی ایران بدون هیچ حمایت دولتی در مناقصه نیروگاه الصدر عراق در رقابت با اروپا برنده شد و اولین نیروگاه بعد از سقوط صدام را ایران در عراق ساخت، اگر این مسیر ادامه پیدا می‌کرد و شاید هماهنگی بین دولت‌ها و بخش خصوصی صورت می‌گرفت، به این ترتیب که بازار عراق را در حوزه انرژی به خوبی تعریف می‌کردیم، یعنی یک برنامه 20 تا 30 ساله طراحی و دولت بسترسازی و ایجاد زیرساخت و ارتباطات را انجام داده و سوی دیگر بخش خصوصی را هم حمایت می‌کرد، موقعیت بسیار بزرگی فراهم می‌شد».

او ادامه داد: «مثلا از پولی که دولت در عراق دارد و نمی‌تواند بازگرداند از بخش خصوصی حمایت کند، اگر اینگونه بود ما اکنون در عراق نشسته بودیم و حضورمان در حوزه انرژی عراق می‌توانست پایگاه بزرگی برای نظام سیاسی کشور باشد، چراکه حضور اقتصادی می‌تواند از حضور نظامی و روش‌های دیگر قوی‌تر باشد».

وی افزود که ایران اکنون عراق را در حد فروش حداقلی برق دارد که پول آن را هم نمی‌تواند دریافت کند و این موضوع باعث شده بازار بزرگ عراق را به مصر و عربستان تحویل دهد، در حالی که «بازار عراق 20 تا 30 میلیارد دلاری است ما در حال از دست دادن این بازار هستیم تنها به دلیل اینکه مسئولین نگاه‌شان با بخش خصوصی فرق دارد».

او تأکید کرد که در صورتی که هدف باید حفظ منافع ملی باشد و منافع ملی در گرو این است که بتوانیم در این کشور پایگاه داشته باشیم و این پایگاه از طریق ایجاد زیرساخت انرژی و افزایش درآمد صادراتی امکان‌پذیر است.

وی خاطرنشان کرد: «همانگونه که اردوغان از شرکت‌های ترک در عراق حمایت می‌کند ما انتظار داریم که دولت حمایت کند، ما باید به روزی فکر کنیم که نفت ما را نخرند، آن زمان درآمد باید از صادرات غیرنفتی که همین پروژه‌ها هستند، تامین شود».

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا