خبر اولسیاسی

پیغام انصارالله به قاهره درباره امنیت باب المندب/ آیا مصر برای وساطت در پرونده یمن وارد عمل می شود؟

با شدت گرفتن حملات موشکی و پهپادی گروه انصارالله یمن به عربستان و امارات، قاهره پیغام‌های تازه‌ای از انصارالله دریافت کرده است.

ميدل ايست نيوز: پایگاه خبری «العربی الجدید» به نقل از منابع مطلع مصری خبر داد که همزمان با شدت گرفتن حملات موشکی و پهپادی گروه انصارالله یمن به عربستان و امارات، قاهره پیغام‌های تازه‌ای از انصارالله دریافت کرده است.

بر اساس این گزارش، انصارالله از طریق کانال‌های امنیتی به قاهره اطمینان داده که در صورت خودداری مصر از مشارکت در هرگونه عملیات نظامی علیه انصارالله در یمن، این گروه نیز برای امنیت دریانوردی در تنگه باب‌المندب خطری ایجاد نخواهد کرد.

به گفته این منابع مطلع مصری، محتوای کلی پیغام اخیر انصارالله به مصر این بوده که این گروه خود را در وضعیت خصمانه با مصر نمی‌داند تا بخواهد منافع مصر را هدف قرار دهد و از مصر می‌خواهد که وارد درگیری‌های کنونی نشود اما در صورت درگیر شدن مصر، انصارالله هم ناچار به دفاع از خود خواهد بود.

این منابع گفته‌اند که این پیغام پس از سفر یک هیئت نظامی مصری متشکل از 7 کارشناس، به مناطق جنوبی یمن برای بررسی نقشه‌های جنگی «الویة العمالقه» مورد حمایت امارات و نیروهای زمینی مورد حمایت عربستان ارسال شده است.

به گفته این منابع، پیغام انصارالله به قاهره محتوای بسیار مثبتی داشته و انصارالله در آن تأکید کرده‌اند که در صدد درگیری با مصر نیستند و این چیزی است که در سه دیدار دیگر با مقامات امنیتی مصر در زمانی پیش از این هم بر آن تأکید کرده بودند.

از سوی دیگر، این منابع تأکید کرده‌اند که در حلقه‌های تصمیم‌گیری در مصر این مسئله مطرح شده که زمان برای قاهره جهت وساطت برای کاهش تنش در یمن و توقف حملات به عربستان و امارات مناسب است.

به گفته یک دیپلمات ارشد مصری، در شرایط کنونی، قاهره می‌تواند متولی وساطت میان انصارالله و امارات و عربستان شود به خصوص که مصر در حمله یمن نقش چندانی نداشته و می‌تواند نقش بی طرف را بر عهده بگیرد به خصوص که اگر چنین وساطتی به موفقیت مطلوب برسد جایگاه منطقه‌ای مصر را تا حد زیادی تحکیم می‌کند.

افزون بر این، وساطت مصر اگر به نتیجه برسد برای مصر دستاوردهای بسیاری در روابطش با کشورهای شورای همکاری که از حملات انصارالله خشمگین و نگران‌اند خواهد داشت.

اهمیت دیگر این وساطت برای مصر آن است که می‌تواند دروازه تازه‌ای در روابط مصر و ایران باشد.

این در حالی است که در هفته‌های اخیر حملات انصارالله به امارات شدت گرفته است.

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا