خبر اولدیدگاه

اهداف رزمایش نظامی مشترک کویت و بریتانیا چیست؟

بریتانیا به همکاری با کویت با هدف تضمین امنیت آن پایبند است و این مساله قطعا پیام واضح و مستقیمی دارد مبنی بر اینکه دو کشور در کنار یکدیگر از امنیت مشترک خود دفاع می کنند.

میدل ایست نیوز: کویت و بریتانیا بر تقویت همکاری نظامی فیمابین از طریق امضای توافقنامه های دوجانبه اهتمام دارند و بریتانیا تاکید کرده که به تعهد خود در قبال امنیت متحدش کویت پایبند است.

بریتانیا اعلام کرده که آمادگی کامل برای همکاری با کویت در زمینه آموزش های نظامی دارد و هدف آن بهبود سطح روابط نظامی بین دو کشور است.

رزمایش «محارب الصحرا»

بریتانیا و کویت در ماه سپتامبر 2021 بر سر ازسرگیری رزمایش مشترک توافق کردند و در همین راستا مجموعه از نیروهای مسلح بریتانیا برای مشارکت در رزمایش محارب الصحرا-2022 (مبارز صحرا) که ماه جاری انجام خواهد شد، وارد کویت شدند.

بریتانیا بر پایبندی کامل خود به امنیت کویت و همه کشورهای منطقه به اعتبار اینکه منطقه ای دارای بعد استراتژیک و حیاتی برای امنیت بریتانیا است، تاکید کرده است و در این رزمایش در کنار نیروهای مسلح کویت در زمینه عملیات هجومی و جنگ شهری به مدت 4 هفته کامل تمرین خواهد کرد.

همکاری نظامی کویت و بریتانیا

«بلیندا لویس»، سفیر بریتانیا در کویت درباره همکاری نظامی بین دو کشور گفت: روابط مستحکم و بلندمدتی بین کویت و بریتانیا در زمینه همکاری نظامی وجود دارد و دو کشور سالانه رزمایش های مشترکی با حضور نیروهای زمینی، دریایی و هوایی انجام می دهند.

وی در گفت وگویی با روزنامه کویتی القبس افزود: روابط فوق العاده و مستحکمی نیز بین آکادمی دفاع بریتانیا و دانشکده فرماندهی و ستاد مشترک مبارک العبدالله کویت وجود دارد و این دانشکده تنها مرکزی در منطقه است که براساس آموزش های معادل دوره پیشرفته فرماندهی و ستاد بریتانیا تاسیس شده است.

سفیر بریتانیا در کویت بیان کرد که این روابط از طریق امضای توافقنامه همکاری در زمینه آموزش دفاعی بین آکادمی دفاع بریتانیا و دانشکده فرماندهی و ستاد مشترک کویت تقویت شده است.

به گفته لویس، بریتانیا و کویت در بسیاری از پروژه های دفاعی و امنیتی مرتبط با آموزش هوایی، دریایی، مقابله با پهپادها و امنیت سایبری همکاری می کنند.

ابعاد استراتژیک

بریتانیا در سپتامبر 2021 بر پایبندی کامل خود به امنیت کویت و همه کشورهای منطقه به اعتبار اینکه منطقه ای دارای بعد استراتژیک و حیاتی برای امنیت بریتانیا است، تاکید کرده است.

«جیمز کلیورلی»، وزیر امور خاورمیانه و شمال آفریقای بریتانیا در این رابطه گفت: دولت بریتانیا به نخست وزیر بوریس جانسون مایل است بر تهعد کامل خود در همکاری با شرکای خود در منطقه برای تضمین امنیت و ثبات و رفاه منطقه تاکید کند.

به گزارش روزنامه الجریده کویت، کلیورلی تصریح کرد که بریتانیا به همکاری با کویت با هدف تضمین امنیت آن پایبند است و این مساله قطعا پیام واضح و مستقیمی دارد مبنی بر اینکه دو کشور در کنار یکدیگر از امنیت مشترک خود دفاع می کنند.

وی اشاره کرد که بریتانیا و کویت برای چندین دهه دو شریک و دوست نزدیک بودند به گونه ای که کویت از قدیمی ترین سرمایه گذاران خارجی در لندن بوده و روابط دو کشور پس از آزادسازی کویت بهبود یافته است.

وزیر امور خاورمیانه و شمال آفریقای بریتانیا در همین راستا نسبت به ازسرگیری رزمایش های نظامی مشترک پس از توافق بر سر برگزاری رزمایش محارب الصحرا که یکی از ارکان همکاری نظامی دوجانبه محسوب می شود، ابراز خرسندی کرد.

وی اشاره کرد که دو کشور برای توسعه همکاری در زمینه امنیت سایبری نیز که از اهمیت قابل ملاحظه ای برخوردار است، تلاش می کنند و گفت که امروزه حملات تنها از طریق تانک ها و ارتش ها در فضای حقیقی صورت نمی گیرد بلکه از طریق فضای سایبری انجام می شود.

پیام های سیاسی

در همین رابطه «مساعد المغنم»، تحلیلگر امور سیاسی گفت کویت به صورت کلی با نیروهای ائتلاف بین المللی به ویژه بریتانیا که یکی از کشورهای حامی آزادسازی کویت در اوایل دهه 90 قرن گذشته محسوب می شود، هماهنگ است و مشارکت بریتانیا در رزمایش اخیر در کویت، نخستین حضور او در رزمایش های نظامی با کویت نبوده است.

وی در گفت وگویی با پایگاه خبری «الخلیج آنلاین» اشاره کرد که کویت بسیاری از دانشجوهای خود را با توجه به تاریخ متمایزی که دانشکده های نظامی بریتانیا در سطح آکادمیک و میدانی دارند، به این دانشکده ها اعزام می کند.

المغنم افزود که روابط کویت و بریتانیا محصول حال حاضر نیست بلکه روابط بین دو کشور قدیمی و مستحکم بوده که منجر به توافقنامه حمایت بریتانیا از کویت شده است که در سال 1961 به پایان رسید و این نشان دهنده روابط قدیمی بین دو طرف است.

وی همچنین اشاره کرد که دو کشور امروز در سطوح سیاسی، نظامی و اقتصادی با یکدیگر همکاری می کنند.

این تحلیلگر مسائل سیاسی درباره اهمیت این رزمایش و بارزترین اهداف آن نیز گفت که این رزمایش برای افزایش سطح آمادگی رزمی نیروهای مسلح کویت برگزار می شود و از سویی دیگر حامل پیام های سیاسی است مبنی بر اینکه بریتانیا در صورت مواجه کویت با هرگونه تهدید یا خطر، از این کشور دست نمی کشد.

وی در پایان تاکید کرد که کشورهای عضو شورای همکاری امروز هدف قرار می گیرند و این رزمایش ها حامل پیام های سیاسی است مبنی بر اینکه متحدان این کشورها آماده همکاری در سطح بالایی هستند، از این رو شاهد همکاری و هماهنگی بین همه کشورهای عضو شورای همکاری و همه متحدان آنها برای مقابله با هرگونه تهدید هستیم.

منبع
الخلیج آنلاین

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا