اقتصادی

اعلام آمادگی انگلستان برای کمک به بهبود وضعیت برق و افزایش تولید گاز عراق

سرپرست وزارت برق عراق در دیدار با سفیر انگلستان راه های افزایش همکاری میان دو کشور برای بهبود وضعیت برق عراق و تأمین گاز برای نیروگاه ها را بررسی کرد.

میدل ایست نیوز: سرپرست وزارت برق عراق در دیدار با سفیر انگلستان راه های افزایش همکاری میان دو کشور برای بهبود وضعیت برق عراق و تأمین گاز برای نیروگاه ها را بررسی کرد.

بر اساس بيانيه رسمی وزارت برق عراق، در دیدار «مارک برایسون»، سفیر بریتانیا در بغداد، با «عادل کریم»، سرپرست وزارت برق عراق تنوع بخشیدن به منابع سوخت نیروگاه‌های برق و تازه‌ترین تحولات مربوط به پروژه‌های اتصال برق عراق بررسی شد.

سفیر انگلستان در این دیدار گزارشی از پروژه‌های در دست احداث شرکت‌های انگلیسی در عراق ارائه و تأکید کرد که انگلستان امکانات پیشرفته‌ای در بخش برق دارد و پروژه‌های اتصال شبکه برق عراق را دنبال می‌کند و اتصال عراق به شبکه برق کشورهای شورای همکاری را بسیار مهم می‌داند.

سرپرست وزارت برق عراق نیز توضیحاتی درباره موضوع سوخت نیروگاه‌های برقی عراق و روند مذاکرات با تهران درباره تأمین گاز ارائه و تأکید کرد که وزارت برق عراق خود را برای پشت سر گذاشتن موفق تابستان آینده آماده می‌کند اما برای این موضوع به گاز نیاز دارد.

سفیر بریتانیا همچنین تأکید کرد که شرکت‌های انگلیسی آماده کمک به عراق در افزایش بهره‌برداری از گاز عراق و استخراج گاز و ارائه مشورت‌های لازم و ارائه وام‌هایی به عراق برای افزایش سرمایه‌گذاری در بخش‌های انرژی از جمله انرژی خورشیدی هستند که سرپرست وزارت برق عراق ضمن استقبال از این پیشنهاد تأکید کرد که عراق از حضور همه شرکت‌های معتبر بین‌المللی در خاک کشور استقبال می‌کند.

وزارت برق عراق اعلام کرده که به علت کاهش شدید صادرات گاز از ایران به این کشور، تولید برق در این کشور کاهش یافته است. این وزارتخانه افزوده که ایران به موجب قراردادهای دوجانبه متعهد به صادرات 50 میلیون متر مکعب گاز به عراق است که این مقدار در حال حاضر کمتر از 9 میلیون متر مکعب است.

روز گذشته سرپرست وزارت برق عراق، در سفری کوتاه به قطر با «سعد شریده الکعبی»، وزیر نفت و انرژی قطر، امکان واردات گاز از قطر به عراق برای برطرف کردن کمبود سوخت نیروگاه‌های برق عراق را بررسی کرد.

در این دیدار مسائل لجستیک لازم برای واردات گاز از بنادر قطر به بنادر عراق بررسی شد و طرف قطری بر آمادگی کشورش برای همکاری با عراق در این باره ارائه کرد.

 

منبع
وزارت برق عراق

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا