اجتماعیاقتصادی

بانک جهانی: سالانه 141 میلیارد دلار هزینه آلودگی هوا در خاورمیانه و شمال آفریقا

بانک جهانی در گزارشی اعلام کرد که آلودگی هوا در کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا سالانه 141 میلیارد دلار هزینه به جای می‌گذارد.

میدل ایست نیوز: بانک جهانی در گزارشی اعلام کرد که آلودگی هوا در کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا سالانه 141 میلیارد دلار هزینه به جای می‌گذارد.

به گزارش «الشرق ـ بلومبرگ»، در گزارش بانک جهانی آمده که هزینه‌های ناشی از آلودگی هوا و آب‌ها و سواحل در برخی کشورهای این منطقه از جمله مصر و لبنان و یمن معادل بیش از 3 درصد تولید ناخالص داخلی آنهاست.

بر اساس این گزارش، شهرهای بزرگ این منطقه آلوده‌ترین هوا را در میان شهرهای جهان دارند.

این گزارش افزوده که بیماری‌ نیروی کار و افراد خانواده آنها به علت آلودگی هوا هزینه‌های سنگینی را بر دوش شهروندان ساکن کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا گذاشته است.

در این گزارش یک فرد ساکن در این کشورها به طور متوسط 60 روز در سال را به علت آلودگی هوا بیمار هستند و ساکنان شهرهای بزرگ به صورت میانگین هوایی 10 برابر آلوده تر از استانداردهای سازمان بهداشت جهانی را تنفس می‌کنند.

نادیده گرفتن استانداردهای زیست‌محیطی در توسعه حمل و نقل و صنایع و پایین بودن کیفیت سوخت و آتش زدن پسماند از اصلی‌ترین علت‌های آلودگی هوا در این کشورها دانسته شده است.

این گزارش افزوده که دریای مدیترانه از آلوده‌ترین دریاهای جهان به مواد پلاستیکی است و هر فرد منطقه سالانه 6 کیلوگرم پسماند به این دریا می‌ریزد.

«فرید بلحاج»، رئیس بخش خاورمیانه و شمال آفریقای بانک جهانی، تأکید می‌کند که آلودگی هوا و آب‌ها هزینه‌های سنگینی را بر بهداشت و رفاه  واقتصاد میلیون‌ها نفر در این منطقه نهاده است.

او می‌افزاید که با پشت سر گذاشتن تدریجی مشکل کرونا این کشورها در معرض فرصتی تازه برای تغییر این مسیر و رفتن سراغ اقتصاد سبز و پایدار و جلوگیری از تخریب محیط زیست هستند.

 

منبع
الشرق ـ بلومبرگ

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا