اجتماعیعکس

هیت عراق، شهری باستانی با چشمه های قیر + فیلم و عکس

شهر هیت در استان انبار عراق به چشمه‌های قیر شناخته می‌شود که در جای‌جای شهر دیده می‌شوند و به نماد اصلی شهر تبدیل شده‌اند.

میدل ایست نیوز: شهر هیت در استان انبار عراق به چشمه‌های قیر شناخته می‌شود که در جای‌جای شهر دیده می‌شوند و به نماد اصلی شهر تبدیل شده‌اند.

قیر این چشمه‌ها که به درستی به آنها توجه نشده از نظر ساکنان محلی دربردارنده فوائد درمانی بسیار است و برخی دیگر هم آن را موجب آلودگی زیست‌محیطی دانسته‌اند.

در باورهای عامه، این چشمه‌ها سابقه‌ای بسیار کهن دارند و حضرت نوح کشتی خود را با قیر شهر هیت آب‌بندی کرده است. همچنین از قیر این منطقه برای ساخت زیگورات‌ها در بین‌النهرین باستان استفاده شده است.

«مهدی ابومحمد»، از ساکنان هیت (در 190 کیلومتری بغداد)، در گفت وگو با خبرگزاری رسمی عراق (واع) تأکید می‌کند که با سرمایه‌گذاری درست می‌توان از این چشمه‌ها همچون یک مرکز جذب گردشگر استفاده کرد ضمن آنکه مردم شهر از این قیر برای شکسته‌بندی و دردهای مفصلی و همچنین صنایع دستی و آب‌بندی قایق‌ها استفاده می‌کنند.

«جاسم حسین» که به صورت ارثی از پدرانش کار در این چشمه‌ها را آموخته می‌گوید که در شهر هیت 10 چشمه قیر وجود دارد و می‌افزاید که کار در این چشمه‌ها بسیار دشوار است.

او می افزاید که هیچ‌گاه دولت‌های عراق به این چشمه‌ها توجه نکرده‌اند و هیچ وقت برنامه‌ای برای استفاده از آنها وجود نداشته است.

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا