خبر اولسیاسی

آیا لبنان با طرح تازه فرستاده امریکا درباره ترسیم مرزهای دریایی با اسرائیل موافقت می کند؟

فرستاده امریکا به مذاکرات لبنان و اسرائیل درباره ترسیم مرزهای دریایی پرونده‌ها و پیشنهادهای تازه‌ای را روی میز سران لبنان قرار داده است.

میدل ایست نیوز: فرستاده امریکا به مذاکرات لبنان و اسرائیل درباره ترسیم مرزهای دریایی پرونده‌ها و پیشنهادهای تازه‌ای را روی میز سران لبنان قرار داده است.

به گزارش «اسپوتنیک» «آموس هوکشتاین»، روز گذشته در سفر به بیروت با رئیس جمهوری و نخست‌وزیر و رئیس مجلس لبنان دیدار کرد.

میشل عون، رئیس جمهوری لبنان، اعلام کرد که در راستای عزم لبنان برای رسیدن به راه حل این پرونده، آماده بررسی پیشنهادهای تازه واسطه امریکایی است.

سفارت امریکا در بیروت نیز با انتشار توئیتی تأکید کرد که توافق درباره مرزهای آبی فرصتی بسیار مهم برای تحقق آینده‌ای شکوفا برای لبنان است.

در حالی که حرف و حدیث‌ها در لبنان درباره جزئیات احتمالی این پیشنهاد بالا گرفته، «ایوب حمید»، نماینده مجلس لبنان، تأکید کرد که کسی حق کوتاه آمدن از حق لبنان در مرزهای دریایی اش را ندارد و فشارهای اقتصادی نباید واقعیت‌ها را تغییر دهد.

او فرستاده امریکا را فردی وابسته به اسرائیل دانست و گفت که وی علاوه بر شهروندی امریکا، تابعیت اسرائیلی دارد و افسر ارتش اسرائیل است و طبیعی است که از اسرائیل جانبداری کند.

حمید افزود که به لحاظ اصولی، موضع لبنان در سندی که به سازمان ملل ارائه شده مشخص است و مرزهای آبی لبنان از دهه 1920 ترسیم شده است.

او البته سرمایه‌گذاری در منابع طبیعی لبنان را گامی مهم برای کاهش وابستگی مطلق این کشور به خارج در تأمین سوخت و کالا دانست.

«لوری هایتیان»، کارشناس نفت و گاز، نیز تأکید کرد که آنچه درباره پیشنهاد فرستاده امریکا در 24 ساعت گذشته مطرح شده نشان می‌دهد که وی دوباره مناطق مورد مناقشه را تغییر داده و افزود که هوکشتاین صریحا گفته که در هر مذاکره‌ای هیچ یک از طرفین به صد در صد خواسته‌های خود نمی‌رسد.

هایتیان تأکید کرد که این احتمال وجود دارد که نقشه 860 کیلومتر مربع منطقه مورد مناقشه با همه چاه‌های گاز داخل آن مشخص شده و طرفین می‌خواهند بدون مشارکت در تولید، فقط میدان‌های گازی را میان هم تقسیم کنند.

او گفت که این مسئله مهمی است چون مثلاً آیا احتمال دارد که لبنان به میدان گازی قانا که بسیار مهم است دست پیدا کند و اسرائیل در برابر آن چیزی طلب نکند؟

هایتیان درباره احتمال پذیرش چنین پیشنهاد پرمخاطره‌ای از جانب لبنان تردید کرد.

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا