اقتصادیخبر اولسیاسی

پیشنهاد تازه عراق به ایران درباره سازوکار پرداخت بدهی های واردات گاز

سرپرست وزارت برق عراق از پیشنهاد تازه این کشور به ایران درباره سازوکار پرداخت بدهی‌های ناشی از واردات گاز خبر داد.

میدل ایست نیوز: سرپرست وزارت برق عراق از پیشنهاد تازه این کشور به ایران درباره سازوکار پرداخت بدهی‌های ناشی از واردات گاز خبر داد.

«عادل کریم»، سرپرست وزارت برق عراق، در گفت‌وگو با خبرگزاری رسمی عراق (واع) گفت که عراق در حال حاضر توانایی تولید 22 هزار مگاوات برق را دارد اما کمبود گاز وارداتی از ایران باعث شده که تولید برق عراق بسیار کمتر از این مقدار باشد.

او گفت که ایران متعهد به صادرات روزانه 50 میلیون متر مکعب گاز در فصل زمستان به عراق است اما در عمل حجم صادرات گاز ایران فقط 8 میلیون متر مکعب است.

کریم افزود که این کاهش موجب کاهش 6 هزار مگاواتی تولید برق عراق شده است.

او گفت که عراق به علت کوتاهی وزارت نفت در دولت‌های سابق در افزایش تولید گاز تا سال‌های آینده نیازمند گاز ایران خواهد بود و افزود که برای همین در پی یافتن منابع تازه‌ برای واردات سوخت سراغ قطر رفته است.

وی تأکید کرد که ایران خود در فصل تابستان با مشکل کمبود برق و گاز مواجه می‌شود و ممکن است کار به قطع کامل گاز صادراتی به عراق برسد.

کریم تأکید کرد که در دیدار اخیر وی با وزیر انرژی قطر بر سر اصول کلی همکاری در این عرصه توافق شده و این مسئله باید به تصویب هیئت دولت عراق برسد و در صورت نهایی شدن موضوع دست‌کم یک سال تا یک سال و نیم برای تکمیل تدارکات لجستیک واردات از قطر زمان لازم است.

او گفت که هیئت دولت عراق سازوکار تازه‌ای را تصویب کرده که قرار است در قالب پیشنهاد تازه‌ای با تهران در میان گذاشته شود و در این راستا هیئتی عراقی به ریاست سرپرست وزارت برق به زودی برای مطرح کردن این پیشنهاد به تهران سفر خواهد کرد.

او گفت که این سازوکار شامل پرداخت بدهی‌های ناشی از واردات گاز طی 3 سال به صورت اقساط می‌شود.

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا