خبر اولسیاسی

اردوغان: امارات و ترکیه برای تحقق صلح در منطقه تلاش می کنند

رئیس جمهوری ترکیه در آستانه سفر خود به امارات، با انتشار مقاله‌ای خواستار حل‌وفصل مسائل منطقه‌ای با همکاری کشورهای منطقه شد.

میدل ایست نیوز: رئیس جمهوری ترکیه در آستانه سفر خود به امارات، با انتشار مقاله‌ای در نشریه «خلیج تایمز» خواستار حل‌وفصل مسائل منطقه‌ای با همکاری کشورهای منطقه شد.

«رجب طیب اردوغان»، رئیس جمهوری ترکیه،  قرار است فردا (دوشنبه 13 فوریه) پس از چند سال سردی روابط با امارات، به ابوظبی سفر کند. او پیش‌تر در ماه نوامبر گذشته در آنکارا میزبان «محمد بن زاید»، ولیعهد ابوظبی، بود.

اردوغان در مقاله خود با عنوان «اکنون زمان صلح منطقه‌ای و ابتکار عمل برای همکاری است» بر تمایل ترکیه به گسترش همکاری‌ها با امارات در عرصه‌های گوناگون برای تحقق صلح در منطقه تأکید کرد.

وی تأکید کرد که تقویت روابط امارات و ترکیه در دوره‌ای رخ می‌دهد که جهان شاهد افزایش رقابت‌هاست و افزود که افزایش همکاری دو کشور به نفع منطقه خواهد بود.

او با اشاره به مبادلات تجاری دو کشور که به 89.6 میلیارد دلار در یک دهه گذشته رسیده، گفت که امارات بزرگ‌ترین شریک تجاری ترکیه در میان کشورهای شورای همکاری است و این مبادلات روندی رو به رشد خواهد داشت چنان‌که در سال 2020 با افزایش 21 درصدی نسب به سال پیش از آن به 8.9 میلیارد دلار رسیده است و افزود که ترکیه می‌خواهد که تا چند سال آینده این رقم را به دو برابر برساند.

رئیس جمهوری ترکیه همچنین بر همکاری امارات و ترکیه برای تحقق صلح و ثبات منطقه‌ای به‌خصوص در کشورهای همسایه و آفریقا و مساهمت در ثبات جهانی در چارچوب اصل «سود جمعی» تأکید کرد.

او گفت که مذاکرات اخیر امارات و ترکیه اکنون به همکاری واقعی تبدیل شده و دو کشور می‌توانند آینده مشترکشان را به دست خود بسازند و افزود که دو کشور امنیت و ثبات دیگر کشورهای شورای همکاری را نیز از امنیت و ثبات خود جدا نمی‌بینند.

اردوغان بر تلاش کشورش برای گسترش همکاری‌ها با امارات در بخش‌های انرژی، بهداشت، کشاورزی، خدمات لجستیک، زیرساخت‌ها، سرمایه‌گذاری، گردشگری، مبارزه با تغییرات اقلیمی و امنیت آبی و دریایی و تلاش برای یافتن عرصه‌های تازه‌ای برای همکاری تأکید کرد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا