اقتصادیخبر اول

ایران یک مرکز تجاری در اقلیم کردستان عراق ایجاد می کند

سرکنسول ایران در سلیمانیه اقلیم کردستان عراق اعلام کرد که کشورش یک مرکز تجاری با حضور 30 شرکت و صد برند در سلیمانیه ایجاد می کند.

میدل ایست نیوز: «مهدی شوشتری»، سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در سلیمانیه عراق گفت: به زودی یک مرکز تجاری با حضور 30 شرکت و صد برند مختلف در سلیمانیه افتتاح می‌شود.

وی در نشستی با فعالان اقتصادی استان کرمانشاه در اتاق بازرگانی این استان، توجه جدی به استانداردسازی از سوی عراق را هم مهم ارزیابی کرد و ادامه داد: هم اکنون در مواد ساختمانی، میوه و سوخت وضعیت مناسبی داریم اما ما در تجهیزات پزشکی، دارو، ماشین‌آلات کشاورزی، مبلمان و البسه هم ظرفیت صادرات به عراق را داریم که متاسفانه عقب هستیم و واحدهای تولیدی ما باید در این زمینه ها هم فعالیت کنند.

سرکنسول ایران در سلیمانیه گفت: کشور عراق مدتی است به دنبال تولید داخلی است و از فعالان این حوزه هم حمایت می‌کند و علت ممنوعیت صادرات ما در برخی از کالاها هم این موضوع است لذا باید برخی از شرکت های ما که توان تولید در کشور عراق را دارند برای حفظ سهم خود از بازار عراق، محصولات خود را در این کشور تولید و عرضه کنند.

شوشتری عراق را بعد از چین دومین شریک تجاری و اولین شریک کیفی تجاری ایران دانست و ادامه داد: اهمیت بازار عراق بر کسی پوشیده نیست و اقلیم کردستان هم به واسطه اشتراکات فرهنگی، تاریخی و اجتماعی و هم مرز بودن، ارتباطات ریشه داری از زمان صدام با هم داشتیم و علی رغم همه تحریم های ظالمانه توانستیم این سطح از روابط را حفظ کنیم اما باید بدانیم ترکیه رقیب جدی ما برای تسلط بر بازار عراق است.

کیوان کاشفی، رییس اتاق بازرگانی استان کرمانشاه هم در این جلسه سابقه مبادلات تجاری با سلیمانیه را در زمان حضور صدام عنوان کرد و گفت: اقلیم کردستان اکنون نیز در حمل کالاهای ما به سایر کشورها نقش مهمی ایفا می‌کند و موضوع حمل یکسره کالا که چند سالی است مطرح شده نیز از اقلیم کردستان و سلیمانیه شروع خواهد شد.

کامیون‌های ایرانی کالاها و کالاهای ایرانی را به گذرگاه‌های مرزی مشترک با عراق حمل می‌کنند تا به کامیون‌های عراق و اقلیم کردستان تحویل داده شود تا کالاها به صورت مستقیم و آزمایشی از طریق بندر مرزی حاج عمران بین طرفین حمل شود.

در سال های گذشته حجم مبادلات تجاری ایران و اقلیم کردستان حدود 12 میلیارد دلار بوده است، اما حجم مبادلات در حال حاضر به دلیل عوامل متعددی کاهش یافته است و ایران رقبای زیادی در بازارهای عراق و اقلیم کردستان دارد.

مقامات ایرانی، ترکیه را بزرگ‌ترین رقیب خود می‌دانند، زیرا حجم صادرات ترکیه به عراق و اقلیم کردستان طی یک سال گذشته بالغ بر 18 میلیارد دلار بوده که دو برابر حجم صادرات ایران به عراق است.
منبع
روداوو

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا