خبر اولسیاسی

برنامه بلندپروازانه عربستان برای بومی سازی نیمی از نیازهای تسلیحاتی خود تا 2030

عربستان سعودی با راه‌اندازی راهبرد جذب نیروی انسانی در صنایع نظامی و دفاعی برنامه افزایش تولید تسلیحات و بومی‌سازی آن را پیش می‌برد.

میدل ایست نیوز: عربستان سعودی با راه‌اندازی راهبرد جذب نیروی انسانی در صنایع نظامی و دفاعی، با جدیت برنامه افزایش تولید تسلیحات و بومی‌سازی آن را پیش می‌برد.

به گزارش «الخلیج آنلاین»، عربستان سعودی از بزرگ‌ترین خریداران سلاح در جهان است و در 5 سال گذشته 11 درصد واردات سلاح در جهان را به خود اختصاص داده که 79 درصد این واردات از امریکا بوده است.

با توجه به بودجه عظیم تسلیحاتی عربستان و نظر به چالش‌های پیش‌روی این کشور و افت‌وخیز در روابطش با امریکا، ریاض برنامه‌ریزی کرده که تا سال 2030 نیمی از نیاز تسلیحاتی خود را در داخل تولید کند، اما چنین هدفی تا چه حد عملی است؟

حکومت عربستان در 6 فوریه 2022 «راهبرد جذب نیروی انسانی در صنایع نظامی و دفاعی» را راه‌اندازی کرد.

«خالد الفالح»، وزیر سرمایه‌گذاری عربستان، در مراسم رونمایی از این سند، تأکید کرد که این برنامه نشان‌دهنده اهتمام ویژه عربستان به این موضوع است و افزود که عربستان تلاش می‌کند که از توانمندی‌های نیروی انسانی خود در این مسیر استفاده و نسل تازه‌ای از نیروی کار متخصص در عرصه نظامی را تربیت کند.

این برنامه راهبردی در واقع بخشی از سند چشم‌انداز 2030 عربستان است. هدف از این برنامه کاهش بودجه نظامی عظیم عربستان (این کشور در سال 2015 رتبه سوم بودجه نظامی را در جهان داشت) و اختصاص نیمی از این بودجه به تسلیحات تولید داخل تا سال 2030 است. عربستان در یک سال و نیم گذشته توانسته 8 درصد نیاز تسلیحاتی خود را به صورت بومی تأمین کند.

پیش از این سازمان صنایع نظامی عربستان از وجود 100 شرکت تولید صنایع نظامی در این کشور خبر داده و تأکید کرده بود که عربستان می‌کوشد با همکاری شرکای خارجی و منطقه‌ای برای بومی‌سازی صنایع نظامی خود جذب سرمایه کند.

این سازمان تأکید کرد که عربستان می‌کوشد تا سال 2030 حجم سرمایه‌گذاری در تولید صنایع نظامی داخلی را به 10 میلیارد دلار و سهم بخش صنایع نظامی از تولید ناخالص داخلی خود را به 4.5 میلیارد دلار برساند. همچنین عربستان امیدوار است که از این راه 100 هزار فرصت شغلی ایجاد کند.

سرلشکر خلبان «غانم القحطانی» تأکید می‌کند که عربستان در صورت تعیین سازوکار مناسب برای اجرای این برنامه، با استفاده از جمعیت جوان و تحصیل‌کرده خود می‌تواند به این هدف برسد و هزاران فرصت شغلی ایجاد کند و بر منابع درآمد کشور بیفزاید.

او می‌افزاید که این کشور زیرساخت‌های صنعتی مناسب و دانشگاه‌ها و مراکز علمی معتبری دارد و می‌تواند از آنها برای توسعه صنایع دفاعی خود استفاده کند.

صنایع نظامی عربستان زیر نظر شرکت صنایع نظامی (SAMI) است که یک شرکت ملی و متعلق به صندوق سرمایه‌گذاری عربستان است.

این شرکت در سال 2017 تأسیس شده و می‌کوشد که تا سال 2030 به یکی از 25 شرکت برتر تخصصی جهان در صنایع دفاعی تبدیل شود.

شرکت صنایع نظامی عربستان در دسامبر گذشته قراردادی برای همکاری در ساخت بدنه هواپیما با شرکت فرانسوی «فیژاک آئرو» (Figeac Aero) امضا کرد.

منبع
الخلیج آنلاین

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا