سیاسی

تاکید برهم صالح بر لزوم گفت وگو بین بغداد و اربیل درباره صادرات نفت

رئیس جمهور عراق ضمن تاکید بر لزوم آغاز گفت وگوی جدی بین بغداد و اربیل درباره صادرات نفت، خواستار اصلاح قانون اساسی این کشور شد.

میدل ایست نیوز: «برهم صالح»، رئیس جمهور عراق امروز پنجشنبه بر لزوم گفت وگو بین بغداد و اربیل بر سر صادرات نفت تاکید کرد و از مجلس خواستار اقدام فوری برای بررسی لایحه به تعویق افتاده قانون نفت و گاز شد.

به گزارش خبرگزاری رسمی عراق (واع)، وی در بیانیه ای گفت که تردید چند ساله نیروهای سیاسی در تصویب قانون نفت و گاز موجب ایجاد مشکلات و بحران ها شده و ما را به این لحظه حساس رسانده که امروز با پیامدهای آن مواجهیم.

صالح بر لزوم آغاز گفت وگوی جدی و فوری بین دولت فدرال عراق و دولت اقلیم کردستان برای ایجاد سازوکارهای واقع بینانه و تضمین آنچه دادگاه فدرال به دنبال اتخاذ آن است و در راستای تضمین حقوق قانونی اقلیم کردستان و سائر شهروندان عراق از طریق به کارگیری درآمدها در خدمت به شهروندان به دور از فساد و سوء مدیریت تاکید کرد.

رئیس جمهور عراق از مجلس نیز خواست فورا برای بررسی لایحه به تعویق افتاده قانون نفت و گاز از طریق غنی کردن متن آن یا ارائه لایحه قانون جدیدی به قوه مجریه و تصویب بدون اغماض آن اقدام کند.

وی همچنین بر اهمیت تشکیل شورای فدرال و اتاق قانونگذاری در نظام سیاسی موجود که در ماده 65 قانون اساسی به صورت صریح و لازم الاجرا به آن اشاره شده و تاسیس نهادی عمومی برای تضمین حقوق اقلیم ها و استان ها که در ماده 105 قانون اساسی آمده است و حمایت از این سازمان برای نظارت بر توزیع درآمدهای عراق تاکید کرد.

رئیس جمهور عراق مجددا خواستار اصلاح قانون اساسی شد که در واقع ثابت شده قابلیت اجرا ندارد یا مسئول بحران های عمیق کشور است و همچنین خواستار تکمیل و اصلاح مواد مربوط به فعالیت و تشکیل دو قوه مجریه و مقننه شد.

منبع
خبرگزاری رسمی عراق

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا