خبر اولمقالاتنگاه خاورمیانه

نگرانی مصر از نزدیکی روابط ترکیه، امارات و اسرائیل

یک مسئول سابق در وزارت امور خارجه مصر بیان کرد که مصر موقعیت خود در منطقه و در سطح بین المللی به دلیل نزدیکی روابط ترکیه، امارات و اسرائیل نگران است.

میدل ایست نیوز: در بحبوحه اخباری مبنی بر توقف مذاکرات سرویس اطلاعاتی مصر و ترکیه به دلیل برخی پرونده ها از جمله مخالفت ترکیه با تحویل دادن دو مخالف مصری که در ترکیه بسر می برند و اصرار ترکیه به حضور در لیبی و در سایه نزدیکی علنی روابط ترکیه و اسرائیل و امارات و اسرائیل، مصر از موقعیت خود در سطح منطقه ای و بین المللی نگران است.

پرونده لیبی و مخالفان، مانع از عادی سازی روابط مصر و ترکیه

یک مسئول سابق در وزارت امور خارجه مصر در گفت وگویی با العربی الجدید گفت که مصر و ترکیه به خوبی می دانند منافع مشترکی دارند از این رو تلاش های مداومی برای عادی سازی روابط بین دو کشور بخاطر این منافع صورت می گیرد اما موانعی بر سر راه این عادی سازی روابط وجود دارد که مهم ترین آن پرونده لیبی و مخالفان مصر در ترکیه است.

وی توضیح داد که مذاکرات محرمانه قاهره و آنکارا به ریاست عباس کامل و هاکان فیدان، رؤسای سرویس اطلاعاتی مصر و ترکیه با هدف ایجاد زمینه مشترک برای ایفای نقش مصر در منطقه و تحقق منافعش انجام می شود.

منبع مصری گفت که قاهره تمایل دارد برخی از مخالفان خود که در ترکیه زندگی می کنند را تحویل بگیرد و این تمایل شخصی عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهور مصر است اما ترکیه با این موضوع مخالفت می کند و اخیرا به آنها تابعیت داده است اما این مسائل حاشیه محسوب می شود و مصر باید برای تحقق منافع استراتژیک بزرگتر خود به خصوص در سطح بحران لیبی و دریای مدیترانه با توجه به اهمیت اقتصادی و ژئوپلتیکی که برای مصر دارد از پرونده های کوچک صرف نظر کند.

وی اشاره کرد که از آنجا که مصر موقعیت خود در لیبی به ویژه در شرق این کشور را از دست داد، این مساله موجب شد ترکیه برای پر کردن خلأ در لیبی مداخله کند به ویژه با توجه به اخباری که تاکید می کند سرویس اطلاعاتی ترکیه، سفر تاجران ترک به بنغازی را سازماندهی کرده است.

منبع مذکور تصریح کرد که این مساله لغو قراردادهای پرسود بازسازی لیبی توسط شرکت های مصری را تهدید می کند و اشاره کرد که ترکیه با خلیفه حفتر، که متحد مصر است نیز ارتباط گرفته است.

تلاش امارات برای به دست گرفتن نقش مصر

این مسئول سابق وزارت امور خارجه مصر گفت در سایه توقف مذاکرات بین قاهره و آنکارا، امارات فرصت جدیدی را برای نقش آفرینی خود به عنوان بازیگر اساسی منطقه بجای مصر به دست آورد و تلاش می کند رابطه با اسرائیل را در انحصار خود درآورد.

وی اشاره کرد که از سال 2013 امارات از سیاست مصر حمایت می کرد و به عنوان مثال طرح مصر در شرق لیبی توسط امارات تامین مالی می شد اما با مرور زمان و شکست طرح مصر و گسترش نفوذ ترکیه در لیبی، ابوظبی به تدریج از توافق خود با مصر عقب نشینی کرد و به دنبال نقش رهبری در منطقه بجای مصر بود و تلاش کرد روابط منطقه ای خود به خصوص با اسرائیل و ترکیه را گسترش دهد.

این منبع احتمال داد که همکاری و هماهنگی بین امارات و ترکیه در لیبی گسترده تر شود به خصوص پس از سفر رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه به امارات و دیدار با محمد بن زاید، ولیعهد ابوظبی.

وی گفت امارات که همواره نزدیک ترین متحد مصر بود، روز به روز به مخالفان سیاسی مصر نزدیک می شود و از پروژه های آنها که امنیت ملی مصر را تهدید می کند، حمایت می کند.

نزدیکی روابط امارات و اسرائیل و منافع مصر

یک دیپلمات برجسته مصر اما در گفت وگویی با العربی الجدید گفت که برخلاف آنچه برخی ائتلاف ترکیه، امارات و اسرائیل را خطری برای جایگاه مصر می دانند، این ائتلاف به نفع مصر خواهد بود.

وی اشاره کرد که اردوغان از اصلاح روابط با کشورهای همجوار سخن گفته و اشاره کرده که مصر و اسرائیل با یکدیگرند و این بدان معناست که پرونده آشتی با مصر بسیار برای ترکیه اهمیت دارد.

این دیپلمات مصری گشایش روابط بین ترکیه و امارات را به نفع بهبود روابط بین ترکیه و مصر دانست و گفت روابط خوب مصر با اسرائیل نیز ممکن است به ایجاد شراکت حقیقی بین مصر و ترکیه کمک کند.

همچنین بخوانید

همه چیز درباره‌ی احيای روابط تركيه و امارات

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا