اقتصادیخبر اولسیاسی

آیا گازی که قرار است از مصر به لبنان برسد اسرائیلی است؟

با نزدیک شدن موعد پمپاژ گاز صادراتی از مصر به لبنان با واسطه اردن، اینکه منبع این گاز از خود مصر است یا اسرائیل بحث‌های بسیاری را در لبنان برانگیخته است.

میدل ایست نیوز: با نزدیک شدن موعد پمپاژ گاز صادراتی از مصر به لبنان با واسطه اردن، اینکه منبع این گاز از خود مصر است یا اسرائیل بحث‌های بسیاری را در لبنان برانگیخته است.

به گزارش «آناتولی»، به لحاظ فنی نمی‌توان تشخیص داد که منبع اصلی گازی که به لبنان می‌رسد از میدان‌های گازی مصر است یا اسرائیل.

آنچه موجب گمانه‌زنی در این باره شده، توافق اسرائیل و مصر درباره صادرات 85 میلیارد متر مکعب گاز از میدان‌های گازی لویاتان و تمار اسرائیل به مصر به مدت 15 سال است.

موضوع دومی که شک لبنانی‌ها را برانگیخته اظهارات «کارن الحرار»، وزیر انرژی اسرائیل، درباره این موضوع است که با لحنی دوپهلو گفت: «لبنان دچار بحران انرژی است، هیچ کس نمی‌تواند هر مولکول گاز را بررسی کند تا بفهمد اسرائیلی است یا مصری».

از سوی دیگر، اردن هم که خط لوله مورد بحث از آن می گذرد قراردادی 15 ساله برای واردات گاز از مصر به قیمت 1.5 میلیارد دلار دارد، بدین ترتیب یکی از سناریوهای فرضی آن است که اسرائیل بدون پرداخت هزینه‌های انتقال گاز به مصر، مستقیما از اردن به لبنان گاز برساند.

روز یکشنبه شرکت‌های «دلیک» و «ریشیو» که از شرکای میدان گازی لویاتان اسرائیل هستند با گزارشی از «جهش» در فروش گاز این میدان در سال 2021 و رسیدن آن به 10.7 متر مکعب به ارزش 1.95 میلیارد دلار خبر دادند.

در گزارش مشترک این شرکت‌ها آمده که مصر و اردن از دو سال پیش از این میدان گاز وارد کرده‌اند و پیش‌بینی کرده‌اند که در مدت پیش رو شاهد قراردادهای بیشتری برای خرید گاز بیشتر باشیم.

هفته گذشته شرکت شفرون امریکا، که سرمایه گذاری اصلی میدان گازی لویاتان است در قاهره با شرکت انتقال گاز اردن قراردادی برای افزایش حجم گاز صادراتی از طریق خط لوله‌های اردن امضا کردند.

این در حالی است که با وجود مذاکرات غیر مستقیم لبنان و اسرائیل درباره ترسیم مرزهای دریایی جنوبی، به لحاظ امنیتی و مردمی اسرائیل همچنان دشمن درجه اول لبنان و خطر دائم در مرزهای جنوبی و غربی این کشور شمرده می‌شود.

در حالی که لبنان با بحران شدید انرژی و نبود سوخت برای راه‌اندازی نیروگاه‌های برق مواجه است و دولت منابع مالی برای خرید سوخت ندارد، توافقاتی برای ارسال سوخت به لبنان از مصر و با استفاده از خط لوله‌ای که از اردن و سوریه می‌گذرد انجام شده است.

پیش از این «عبدالله بوحبیب»، وزیر امور خارجه لبنان، گفت که امریکایی‌ها معافیت لبنان از تحریم‌های مربوط به کشیدن خط لوله گاز از مصر به لبنان از طریق سوریه و اردن را به مصری‌ها ابلاغ کرده‌اند.

خط لوله گاز مصر به لبنان چون قرار است از خاک سوریه عبور کند باید از تحریم‌های سخت امریکا علیه سوریه در چارچوب «قانون قیصر» معاف شود.

بر اساس آمارهای رسمی کشورهای صادرکننده گاز، مصر در سال 2021 بیش از 380 میلیون متر مکعب گاز از طریق خط لوله‌ها و 2.53 میلیار متر مکعب گاز طبیعی مایع صادر کرده است.

منبع
آناتولی

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا