خبر اولسیاسی

نامه پوتین به امیر قطر همزمان با افزایش تنش در اوکراین

امیر قطر نامه‌ای مکتوب از رئیس جمهوری روسیه درباره مسائل مشترک و روابط دوجانبه دریافت کرد.

میدل ایست نیوز: امیر قطر نامه‌ای مکتوب از رئیس جمهوری روسیه درباره مسائل مشترک و روابط دوجانبه دریافت کرد.

به گزارش «الخلیج آنلاین»، بر اساس بیانیه رسمی دیوان قطر «نیکولای شولچنف» وزیر انرژی روسیه، در حاشیه نشست کشورهای صادرکننده گاز با «تمیم بن حمد آل ثانی» امیر قطر، دیدار کرد.

او در این دیدار پیام مکتوب «ولادیمیر پوتین»، رئیس جمهوری روسیه، را به امیر قطر تقدیم کرد.

این نامه در حالی ارسال شده که از شب گذشته با به رسمیت شناخته شدن رسمی لوهانست و دونتسک از جانب روسیه به عنوان کشورهای مستقل، تنش میان روسیه با اوکراین و اتحادیه اروپا شدت گرفته است.

افزایش احتمال حمله روسیه به اوکراین نگرانی‌ها از قطع گاز اروپا توسط روسیه را افزایش داده است و پیش از این اروپا و امریکا از قطر خواسته بودند که صادرات گاز خود به اروپا را افزایش دهد.

پیش از این، نشریه «لوسیل» قطر با انتشار آمارهایی خبر داد صادرات گاز این کشور به اروپا از 653 هزار تُن در ژانویه 2021 به 1.1 میلیون تُن در ژانویه 2022 رسیده که نشان‌دهنده افزایش 65.1 درصدی است.

بر اساس این گزارش مجموع کل صادرات گاز قطر در ژانویه گذشته 7.2 میلیون تُن بوده که 21 درصد بازار گاز جهان را به خود اختصاص داده است.

در اتحادیه اروپا انگلستان 461 هزار تُن و ایتالیا 380 تُن و لهستان 91 هزار تُن و بلژیک 76 هزار تُن گاز از قطر وارد کرده‌اند.

اتحادیه اروپا حدود 40 درصد نیاز گاز خود را از روسیه و 5 درصد را از قطر وارد می‌کند.

پیش از این، «محمد بن عبدالرحمن آل ثانی»، وزیر خارجه قطر، در سخنرانی با عنوان «نقش منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای قطر» در پژوهشگاه «چتم هاوس» با اشاره به بحران انرژی در اروپا و مسئله اوکراین، گفت که قطر به عنوان یکی از اصلی‌ترین صادرکنندگان گاز در جهان می‌کوشد که تولید گاز خود را افزایش دهد و خطی پایدار برای ارسال گاز به اروپا فراهم کند.

او گفت که تضمین کامل امنیت انرژی ممکن نیست و لازمه چنین چیزی همکاری دائم میان همه کشورهاست و افزود که «ما نیازمند مذاکرات فراگیر با همسایگان غیر عرب خود هستیم».

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا