خبر اولسیاسی

وزیر امور خارجه عربستان: توافق هسته ای با ایران باید عزیمتگاه رسیدگی به دغدغه های امنیتی در منطقه باشد

«فیصل بن فرحان» تأکید کرد که توافق هسته‌ای با ایران باید نقطه عزیمت برای رسیدگی به دغدغه‌های همه کشورهای منطقه باشد.

میدل ایست نیوز: وزیر خارجه عربستان تأکید کرد که توافق هسته‌ای با ایران باید نقطه عزیمت برای رسیدگی به دغدغه‌های همه کشورهای منطقه باشد.

به گزاش «الشرق»، «فیصل بن فرحان»، وزیر امور خارجه عربستان، در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با «جوزپ بورل» در حاشیه نشست وزارتی کشورهای شورای همکاری و اتحادیه اروپا در بروکسل، گفت که در صورت رسیدن به توافق درباره پرونده هسته‌ای ایران، باید این توافق نقطه عزیمت برای رسیدگی به همه دغدغه‌ها در منطقه باشد که شامل برنامه هسته‌ای ایران و امنیت منطقه‌ای می‌شود.

او گفت که اتحادیه اروپا در این باره نقش مهمی را بر عهده دارد و بخشی از مذاکرات هسته‌ای در وین است و افزود که امیدوار است اتحادیه اروپا در پیشبرد امنیت و ثبات در منطقه سهیم باشد و شورای همکاری بخشی از این گفت‌وگوها قرار گیرد.

بورل نیز در این کنفرانس مطبوعاتی بر اهمیت کشورهای شورای همکاری تأکید کرد و گفت که شورای همکاری و اتحادیه اروپا «نگرانی‌های امنیتی مربوط به انرژی» دارند  وافزود که اتحادیه اروپا بزرگ‌ترین سرمایه‌گذار در منطقه و دومین شریک تجاری کشورهای شورای همکاری است.

او درباره امنیت و ثبات در کشورهای شورای همکاری گفت: «من شخصا مسئول هماهنگی مذاکرات میان ایران و جامعه بین‌المللی برای جلوگیری از تبدیل ایران به یک کشور هسته‌ای هستم» و افزود که پرونده هسته‌ای ایران «موضوعی بسیار مهم برای امنیت منطقه است».

بورل همچنین خبر داد که به زودی فرستاده ویژه اتحادیه اروپا برای منطقه شورای همکاری معرفی خواهد شد و بر اهمیت مسائل امنیتی در منطقه و در سراسر خاورمیانه تأکید کرد.

در پی برگزاری بیست و ششمین نشست وزارتی کشورهای شورای همکاری و اتحادیه اروپا، طرفین با انتشار بیانیه‌ای بر اهمیت ادامه روند تقویت روابط در سایه چالش‌های منطقه‌ای تأکید کردند.

در این بیانیه آمده که طرفین بر اهمیت تقویت روابط در مسائلی مانند مذاکرات سیاسی و امنیت منطقه‌ای و مبارزه با تروریسم و بازرگانی و سرمایه‌گذاری و انرژی و تغییرات اقلیمی و  آموزش و بهداشت و امنیت فضای مجازی تأکید کردند.

آنان همچنین بر اهمیت اجرای کامل و مؤثر برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) و ضرورت تلاش دائم و فراگیر برای تضمین تخلیه دائم منطقه از سلاح هسته‌ای و کمک به حل و فصل دیگر مسائل منطقه‌ای تأکید کردند.

در این بیانیه همچنین بر اهمیت بهبود وضعیت انسانی در یمن و توافق آتش‌بس بدون هرگونه پیش‌شرط و رسیدن به راه حل سیاسی از راه گفت‌وگوهایی که سازمان ملل هدایت می‌کند تأکید و «حملات تروریستی انصارالله علیه امارات و عربستان» به شدت محکوم شده است.

آنان همچنین نسبت به «عدم پیشرفت در مذاکرات حل نزاع میان ایران و امارات درباره جزایر سه‌گانه» ابراز نگرانی و بر ضرورت حل و فصل این نزاع بر اساس قوانین بین‌المللی و مذاکرات مستقیم یا ارجاع پرونده به دادگاه بین‌المللی تأکید کرده‌اند.

منبع
الشرق

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا