خبر اولسیاسی

رئیس جمهوری عراق: فصل سختی از جنگ های پوچ رژیم استبداد را پشت سر گذاشتیم

«برهم صالح»، رئیس جمهوری عراق، با انتشار بیانیه‌ای خروج عراق از فصل هفتم منشور ملل متحد را تبریک گفت.

میدل ایست نیوز: «برهم صالح»، رئیس جمهوری عراق، با انتشار بیانیه‌ای خروج عراق از فصل هفتم منشور ملل متحد را تبریک گفت.

صالح با انتشار توئیتی پس از صدور قطع‌نامه 2621 سازمان ملل درباره خروج عراق از فصل هفتم منشور ملل متحد، تأکید کرد که با بسته شدن پرونده غرامت‌های عراق به کویت «فصل سختی از جنگ‌های پوچ رژیم استبداد که ملت عراق و همه منطقه هزینه آن را پرداختند به پایان رسید».

او گفت که عراق امروز سیاست خارجی مبتنی بر برقراری بهترین روابط با برادران و همسایگان و جامعه بین‌المللی و حمایت از امنیت و صلح منطقه به عنوان مصلحت مشترک را پیش می‌گیرد.

 شورای امنیت سازمان ملل با صدور قطع‌نامه 2621 به اتفاق آرا تأکید کرد که عراق با پرداخت غرامت به افراد و شرکت‌ها و دولت کویت رسما از فصل هفتم منشور ملل متحد خارج شده است.

در این قطع‌نامه تأکید شده که عراق به تعهدات خود در قطع‌نامه‌های 687 (1991) و 692 (1991) درباره پرداخت غرامت به همه اطرافی که کمیته سازمان ملل تعیین کرده بود از جمله خسارت‌های زیست‌محیطی و از میان رفتن منابع طبیعی عمل کرده و دیگر ملزم به ذخیره بخشی از درآمدهای نفتی خود در صندوق پرداخت خسارت به کویت نیست.

در این قطع‌نامه تأکید شده که به این ترتیب کمیته پیگیری پرداخت این خسارت و صندوق آن منحل می‌شود و همه مبالغ موجود در این صندوق به عراق پس داده می‌شود.

در جلسه شورای امنیت  که بامداد امروز برگزار شد، فؤاد حسین، وزیر امور خارجه عراق تأکید کرد که عراق امروز صفحه مهمی از تاریخ خود را که حدود سه دهه طول کشید می‌بندد و صفحه تازه‌ای در تاریخ دیپلماتیک و سیاسی و اقتصادی خود می‌گشاید که موجب تقویت نقش منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای عراق متناسب با تاریخ و وزنه تمدنی‌اش به عنوان یک کشور اثرگذار و هماهنگ با اهداف جامعه جهانی می‌شود.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا