خبر اولسیاسی

گزارش «العربی الجدید» از روند مذاکرات وین و مسائل برجای مانده

دور هشتم مذاکرات وین که به گفته همگان دور پایانی آن خواهد بود در حالی ادامه دارد که خوش‌بینی محتاطانه در اظهارات مذاکره‌کنندگان حاضر در آن دیده می‌شود.

میدل ایست نیوز: دور هشتم مذاکرات وین که به گفته همگان دور پایانی آن خواهد بود در حالی ادامه دارد که خوش‌بینی محتاطانه در اظهارات مذاکره‌کنندگان حاضر در آن دیده می‌شود.

به گفته ناظران، مذاکرات به مرحله «مسائل حساس» رسیده که ایران آنها را «خط قرمز» خود خوانده، هرچند اتحادیه اروپا تأکید می‌کند که «نتیجه نهایی هنوز مشخص نیست» و در برابر روسیه، با لحنی خوش‌بینانه‌تر تأکید می‌کند که «به خط پایان نزدیک شده‌ایم».

منابع نزدیک به مذاکرات، به پایگاه «العربی الجدید» گفته‌اند که هنوز امضای توافق نهایی تا روزهای آینده قطعی نیست هرچند فرصت‌های رسیدن به آن افزایش یافته است.

به گفته این منابع که نخواسته‌اند نامشان فاش شود، «مذاکرات درباره مسائل بلاتکلیف ادامه دارد و تا بامداد سه‌شنبه پیشرفتی در این باره حاصل نشده بود و مذاکره‌کنندگان منتظر تصمیم پایتخت‌هایشان درباره مسائل فنی و سیاسی به جا مانده هستند».

به گفته این منابع مسائل به جا مانده از نوعی است که عالی‌ترین سطوح کشورها باید درباره آنها تصمیم بگیرند و مهم‌ترین آنها مسئله تحریم‌ها و سازوکار رفع آنها و مسئله تحریم سپاه پاسداران و اختلافات ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره فعالیت هسته‌ای در 4 نقطه اعلام‌نشده ایران است.

به گفته این منابع، مسئله رفع تحریم‌ها علیه رهبر ایران نیز در میان است و «با اینکه واشنگتن هنوز موافقت رسمی خود را با رفع این تحریم‌ها اعلام نکرده، اما نمی‌توان آن را مانعی اساسی دانست چون امریکا به رفع این تحریم متمایل است اما رفع تحریم‌ها علیه سپاه پاسداران برای دولت امریکا به لحاظ مسائل داخلی این کشور با مشکل همراه است».

این منابع درباره دیگر مسائل از جمله ضمانت گفته‌اند که مسئله ضمانت‌ها تا حد زیادی برطرف شده به این ترتیب که طرفین به توافقی اولیه درباره نگه‌داری دستگاه‌های سانتریفیوژ پیشرفته در داخل ایران و منهدم نکردن آنها رسیده‌اند، اما ایران همچنان ضمانت‌های سیاسی و اقتصادی می‌خواهد.

بر اساس این گزارش، در موضوع تسلسل زمانی اقدام‌های متقابل برای اجرای توافق نیز توافقی اولیه درباره رفع تحریم از اموال بلوکه شده و سپس اقدامات هسته‌ای ایران و بعد از رفع تحریم‌ها به دست آمده هرچند رفع کامل تحریم‌ها بعد از تأیید پایبندی ایران به تعهدات از سوی آژانس بین‌المللی انجام خواهد شد.

این منابع گفته‌اند که روند اجرای کامل توافق و اطمینان از اجرای آن توسط طرفین چند ماه طول خواهد کشید و افزوده‌اند که برخی جزئیات مربوط به جدول زمانی اجرای تعهدات هنوز مشخص نشده و نیاز به توافق هرچند مانعی در پیشرفت مذاکرات نیست.

به گفته این منابع مذاکره‌کنندگان در حال بررسی جزئیات فنی در وین هستند تا تصمیمات نهایی از جانب پایتخت‌ها برسد.

این منابع افزوده‌اند که در صورت عدم حل مسائل باقی‌مانده در هفته جاری احتمال ادامه یافتن دور هشتم مذاکرات ادامه دارد و تأکید کرده‌اند که نظر هیئت‌های روسی و چینی در مسائل باقی‌مانده به نظر طرف غربی نزدیک‌تر است تا ایران.

روز گذشته (سه‌شنبه 22 فوریه) «انریکه مورا»، رئیس هیئت مذاکره کننده اروپا، تأکید کرد که مذاکرات وین بعد از 10 ماه مذاکره به مراحل پایانی خود نزدیک می‌شود.

او نوشت که نزدیک شدن مذاکرات به مراحل پایانی به معنای قطعی بودن توافق نیست و نتیجه همچنان روشن نیست و باید مسائل اساسی باقی‌مانده حل شود.

استفانی القاق، نماینده بریتانیا در مذاکرات، نیز با انتشار توئیتی نوشت که «در پایان بازی مذاکرات، زمان پایان مذاکرات وین» رسیده است.

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا