خبر اولسیاسی

توافق حزب دموکرات و جریان صدر درباره مناطق مورد مناقشه و بودجه اقلیم و دولت آینده عراق

یک عضو حزب دموکرات کردستان با اعلام جزئیات توافقات حزب دموکرات و جریان صدر و نیروهای اهل سنت، از نشست سران این ائتلاف سه جانبه در اربیل خبر داد.

میدل ایست نیوز: یک عضو حزب دموکرات کردستان با اعلام جزئیات توافقات حزب دموکرات و جریان صدر و نیروهای اهل سنت در جلسه روز گذشته، از نشست سران این جریان در اربیل خبر داد.

«شیرزاد قاسم»، عضو حزب دموکرات کردستان، در مصاحبه با شبکه «الفرات» گفت که نشست سه‌جانبه ائتلاف جریان صدر و حزب دموکرات و ائتلاف «السیادة» (الحلبوسی و خمیس الخنجر) که روز یکشنبه (27 فوریه) در بغداد برگزار شد در حکم نشست تدارکاتی برای جلسه سران این سه گروه در اربیل خوهد بود.

او گفت که در این نشست تدارکات لازم و دستور جلسه و تفاهمات سران این سه گروه (مسعود بارزانی، محمد الحلبوسی، مقتدی صدر) در اربیل بررسی شد و افزود که این نشست هفته آینده در اربیل برگزار خواهد شد.

وی گفت که در این جلسه تصمیمات بعدی در صورت صدور حکم دادگاه فدرال درباره غیر قانونی دانستن نامزدی «ریبر احمد بارزانی» برای ریاست جمهوری بررسی خواهد شد.

قاسم افزود که در این نشست روز گذشته با جریان صدر درباره ماده 140 قانون اساسی عراق (درباره مناطق مورد مناقشه) توافقات نهایی انجام شد.

وی تأکید کرد که همچنین توافق شد که سهم اقلیم کردستان از بودجه کشور بر اساس آمار دولت مرکزی عراق تعیین شود  وبودجه اقلیم کردستان در مجلس فدرال عراق بررسی نشود.

او همچنین از توافقاتی درباره تشکیل دولت آینده عراق از سوی ائتلاف سه‌جانبه صدر ـ بارزانی ـ الحلبوسی و تعیین زمان‌بندی مشخص برای حل اختلافات بغداد و اربیل  خبر داد.

این عضو حزب دموکرات درباره منصب ریاست جمهوری نیز گفت که تصمیمات دادگاه فدرال برای همه الزام‌آور است و امیدواریم که این دادگاه لیست نامزدهای جدید ریاست جمهوری را تأیید کند و در غیر این صورت می‌توان درباره نامزدهای دیگری توافق کرد و ممکن است با اتحادیه میهنی درباره نامزدی غیر از «برهم صالح» به توافق برسیم.

روز گذشته «محمد الحلبوسی»، رئیس مجلس عراق، از نشست نمایندگان جریان صدر و ائتلاف السیادة و حزب دموکرات در بغداد خبر داد.

قرار است حکم دادگاه فدرال عراق درباره قانونی بودن ثبت‌نام مجدد نامزدهای ریاست جمهوری پس از عدم برگزاری جلسه اول مجلس نمایندگان برای انتخاب رئیس جمهوری، فردا (سه‌شنبه اول مارس) اعلام شود.

منبع
الفرات نيوز

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا