خبر اولسیاسی

دفاع وزیر خارجه لبنان از موضع کشورش در قبال حمله روسیه به اوکراین

«عبدالله بوحبیب»تأکید کرد که موضع‌ کشورش «کاملا بدیهی و منسجم با سیاست لبنان در مخالفت با دخالت هر کشوری در امور کشور دیگر برای تحقق اهداف خودش است».

میدل ایست نیوز: وزیر خارجه لبنان از موضع رسمی کشورش در قبال حمله روسیه به اوکراین دفاع کرد.

به گزارش «روسیا الیوم»، «عبدالله بوحبیب»، وزیر خارجه لبنان، در پی افزایش انتقاد نیروهای سیاسی این کشور به بیانیه رسمی وزارت خارجه در «محکومیت قاطع» حمله روسیه به اوکراین تأکید کرد که این موضع‌گیری «کاملا بدیهی و منسجم با سیاست لبنان در مخالفت با دخالت هر کشوری در امور کشور دیگر برای تحقق اهداف خودش است».

وی گفت که وزارت خارجه لبنان مخالف جنگ‌افروزی به بهانه دفاع از منافعی مشخص است و افزود که «اگر قرار بر چنین کاری باشد به دیگر بهانه می‌دهیم که تحت شعار حفاظت از امنیت ملی یا منافع راهبردی خودشان خاکمان را اشغال کنند».

بوحبیب تأکید کرد که موضع صادره از وزارت خارجه لبنان بیانگر موضع حکومت لبنان و رئیس جمهوری و نخست‌وزیر است و افزود که آنچه درباره انتقاد رئیس جمهوری از این بیانیه صادر شده نادرست است و بلکه برعکس رئیس جمهور در تماسی تلفنی از وی بابت این موضع‌گیری قدردانی کرده است.

وزیر خارجه لبنان افزود که در صدور این بیانیه با رهبران سیاسی لبنان مشورت نشده چون اعلام موضع رسمی دولت لبنان درباره یک رویداد بین‌المللی به رئیس جمهور و دولت مربوط می‌شود که از طریق وزارت خارجه اعلام می‌شود.

شکاف سیاسی در لبنان در پی حمله روسیه به اوکراین

وی اختلاف نظر داخلی درباره این بیانیه را طبیعی دانست و افزود که همه از جمله حزب الله و جریان ملی آزاد حق دارند که به آن اعتراض کنند اما دولت موظف به موضع‌گیری مناسب براساس اصول ثابت ملی است.

بوحبیب درباره شایعات مربوط به صدور این موضع تحت فشار امریکا، گفت که هیچ فشاری در کار نبوده اما طبیعی است که کشورها در این شرایط در پی یارگیری برآیند و در این راستا امریکا و فرانسه و آلمان و کشورهای دیگری تماس‌هایی با لبنان داشتند و لبنان در نهایت بر اساس منافع خود تصمیم گرفت.

روز پنجشنبه گذشته وزارت خارجه لبنان در بیانیه ای رسمی تأکید کرد که لبنان پایبند به اصول ثابت مشروعیت بین‌‌المللی است که ضامن امنیت و صلح بین‌الملل است و به لزوم حل همه نزاع‌ها از روش‌های مسالمت‌آمیز و سازوکارهای وساطتی که قوانین بین‌المللی تعیین کرده‌اند ایمان دارد.

این بیانیه افزوده که با توجه به تاریخ معاصر لبنان که شاهد حملات نظامی به خاک خویش بوده و به کشور و ملت لبنان خسارت‌هایی زده که تا سال‌های طولانی بر ثبات و شکوفایی لبنان تأثیر نهاده، این کشور حمله به خاک اوکراین را محکوم می‌کند.

وزارت خارجه لبنان از روسیه خواست که فورا عملیات نظامی خود را متوقف و نیروهایش را از خاک اوکراین خارج کند و به منطق گفت‌وگو و مذاکره به عنوان بهترین راه حل نزاع کنونی برگردد و به حاکمیت و امنیت طرفین را بازگرداند و مصیبت جنگ را از دو ملت روسیه و اوکراین و کل قاره اروپا و سراسر جهان دور کند.

منبع
روسیا الیوم

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا