سیاسی

مصر: به قطع نامه علیه روسیه رأی مثبت دادیم اما مخالف تحریم های یکجانبه هستیم

قاهره ضمن اعلام رأی مثبت به قطع نامه سازمان ملل در محکومیت حمله روسیه به اوکراین، تأکید کرد که با وضع تحریم های یکجانبه علیه روسیه مخالف است.

میدل ایست نیوز: قاهره ضمن اعلام رأی مثبت به قطع نامه سازمان ملل در محکومیت حمله روسیه به اوکراین، تأکید کرد که با وضع تحریم های یکجانبه علیه روسیه مخالف است.

دفتر نمایندگی مصر در سازمان ملل متحد با انتشار بیانیه‌ای رسمی تأکید کرد به موجب «ایمان راسخ به ضرورت احترام به قوانین بین‌المللی» به قطع‌نامه مجمع عمومی سازمان ملل درباره محکومیت حمله روسیه به اوکراین رأی مثبت داده است.

مصر تأکید کرده که در شرایط کنونی همه باید برای یافتن راه‌حل سیاسی به منظور پایان دادن فوری به بحران از راه گفت‌وگو و دیپلماسی فعال تلاش کنند.

در این بیانیه تأکید شده که نباید در این میان از ریشه‌ها و عوامل شکل‌گیری بحران غفلت شود و برای کاهش تنش و تحقق امنیت و ثبات باید برای این عوامل چاره‌ای اندیشیده شود.

وزارت خارجه مصر افزوده که با روش وضع تحریم‌های اقتصادی در خارج از چارچوب‌ها و سازوکارهای نظام بین‌المللی مخالف است و تجربه‌های پیشین نشان داده که این‌گونه تحریم‌ها پیامدهای انسانی وخیمی خواهد داشت و در دهه‌های گذشته موجب افزایش مشکلات غیر نظامیان شده است.

مصر همچنین خواستار پایبندی همگان به مسئولیتشان در تضمین ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه و عبور امن شهروندان خارجی ساکن اوکراین از مرزها شده «به خصوص که گزارش‌هایی درباره برخوردهای تبعیض‌آمیز وجود دارد».

اين بيانيه يک روز پس از آن صادر شده که سفرای این کشورها در نامه‌ای مشترک که پایگاه رسمی سفارت امریکا در قاهره آن را منتشر کرد از دولت مصر خواستند که این اقدام روسیه را محکوم کند.

در این نامه تأکید شده که تلاش روسیه برای بر هم زدن ثبات جهان پیامدهای منفی بر کشورهای خاورمیانه و آفریقا از جمله مصر خواهد داشت.

شب گذشته مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نشستی فوق‌العاده قطع‌نامه‌ای علیه روسیه تصویب کرد.

در این قطع‌نامه که با 141 رأی موافق به تصویب رسید از روسیه خواسته شده که جنگ را متوقف و نیروهایش را از اوکراین خارج کند.

این قطع‌نامه عملیات روسیه را «حمله به اوکراین» خوانده و به شدت محکوم کرده است.

علاوه بر روسیه، سوریه و اریتره و کره شمالی و بلاروس به این قطع‌نامه رأی منفی داده‌اند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا