خبر اولسیاسی

تمرکز تلاش‌های دیپلماتیک ترکیه برای ایفای نقش میانجیگر در بحران اوکراین

تلاش‌های دیپلماتیک ترکیه برای ایفای نقش میانجیگر در بحران اوکراین ادامه دارد؛ گفت‌وگوهای فشرده اردوغان و چاووش اوغلو با مقامات کشورها از جمله این تلاش‌هاست.

میدل ایست نیوز: تلاش‌های دیپلماتیک ترکیه نشان می‌دهد که این کشور در ماجرای اوکراین قصد دارد نقش میانجی را ایفا کند تا از افزایش تنش در شرق اروپا بکاهد؛ از این رو رئیس جمهوری و وزیر امور خارجه ترکیه از آغاز حمله نظامی روسیه به اوکراین، گفت‌وگوهای فشرده‌ای را با رهبران و مقامات کشورهای مختلف داشته‌اند.

در همین راستا «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهوری ترکیه و «جاستین ترودو» نخست‌وزیر کانادا امروز شنبه پیرامون تحولات اوکراین و مسایل منطقه‌ای تلفنی گفت‌وگو کردند.

اردوغان همچنین با «شارل میشل» رئیس شورای اتحادیه اروپا درباره جنگ اوکراین تلفنی گفت‌وگو کرد.

اردوغان به میشل گفت که به تلاش‌های خود برای برقراری مجدد صلح میان روسیه و اوکراین ادامه خواهد داد.

«مولود چاووش‌اوغلو» وزیر امور خارجه ترکیه هم با «سرگئی لاوروف» همتای روس خود به صورت تلفنی گفت‌وگو کرد.

وزیر امور خارجه ترکیه روز گذشته نیز اعلام کرده بود که کشورش در صورت فراهم شدن شرایط، مایل است تا وزرای امور خارجه روسیه و اوکراین در نشست دیپلماسی آنتالیا با یکدیگر دیدار کنند.

وی همچنین از وجود زمینه مناسب برای انجام گفت‌وگوهای صلح میان طرف‌های روسی و اوکراینی در نشست دیپلماسی آنتالیا که قرار است 11 تا 13 مارس در ترکیه برگزار شود، خبر داد.

سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه هم امروز اعلام کرد که اردوغان قرار است فردا یکشنبه با پوتین درخصوص تحولات اوکراین گفت‌وگو کند.

رئیس جمهوری ترکیه روز گذشته هم در تماس تلفنی با «ولودیمیر زلنسکی» همتای اوکراینی خود و «بوریس جانسون» نخست وزیر انگلیس در خصوص آخرین تحولات اوکراین گفت‌وگو کرده بود.

اردوغان در تماس تلفنی با بوریس جانسون بر ضرورت ادامه تلاش‌ها برای پایان دادن فوری به حمله نظامی روسیه و اعلام آتش بس تاکید کرد.

رئیس جمهوری ترکیه پیشتر اعلام کرده بود که حمله نظامی روسیه به اوکراین غیر قابل قبول و مغایر با قوانین بین‌المللی است.

«ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه روز 24 فوریه با صدور فرمانی، دستور حمله نظامی به اوکراین را صادر کرد؛ این اقدام با مخالفت و محکومیت بسیاری از کشورها از جمله کشورهای غربی و اعمال تحریم‌های سخت اقتصادی و مالی علیه مسکو همراه بود.

منبع
آناتولی

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا