سیاسی

وزیر خارجه ایران با وزرای خارجه روسیه و ترکیه گفت وگو کرد

وزیر امور خارجه ایران در تماسی تلفنی با وزرای امور خارجه روسیه و ترکیه درباره شماری از مسائل منطقه ای و بین المللی از جمله تحولات اوکراین گفت وگو کرد.

میدل ایست نیوز: حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران در تماسی تلفنی با وزرای امور خارجه روسیه و ترکیه درباره شماری از مسائل منطقه ای و بین المللی از جمله تحولات اوکراین گفت وگو کرد.

وی در گفت وگو با سرگی لاوروف، وزیر امور خارجه روسيه، در خصوص مناسبات دو جانبه، روند مذاکرات وین، تحولات اوكراين و برخی از تحولات بین المللی گفتگو و تبادل نظر کرد.

طرفین با اشاره به سفر رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی به تهران اظهار داشتند كه اكنون آژانس در مسير درست همکاری فنی با ایران قرار دارد و توافق خوبی حاصل شده است.

امیرعبداللهیان اظهار داشت: ما با جدیت برای رسیدن به توافقی خوب و قوی در وین تلاش می کنیم. تاکنون پیشرفتهای خوبی بدست آمده اما با وجود پیشرفتهای حاصله، برخی از مسائل هنوز در وین حل و فصل نشده که نیازمند تصمیم سیاسی طرف غربی است.

وزیر امور خارجه ایران با تاکید بر ضرورت رفع موثر تحریمها، اظهار داشت رسیدن به توافق در وین می تواند زمینه همکاری های متنوع جمهوری اسلامی ایران با سایر کشورها و از جمله شرکای خود را گسترش دهد.

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران با تاکید بر این که ما هم با جنگ و هم با اعمال تحریم مخالفیم، تاکید کرد، روشن است که همکاریهای جمهوری اسلامی ایران با هیچ‌کشوری از جمله روسیه نباید متاثر از فضای تحریم باشد.

لاوروف نیز در این گفتگوی تلفنی بر ضرورت همکاری های ایران و روسیه در زمینه های مختلف، از جمله حیطه های مختلف روابط تجاری و اقتصادی تاکید کرد.

وی با اشاره به روند مذاکرات طی شده و حمایت روسیه از خواسته های منطقی ایران، دیدگاه های خود را در این خصوص تشریح کرد.

لاورف با انتقاد از تحریم های اعمالی علیه روسیه بر اهمیت همکاری های دو کشور در همه زمینه ها تاکید کرد.

دو طرف در این مکالمه در خصوص برخی دیگر از مسائل منطقه ای و بین المللی از جمله بحران اوکراین، روند آستانه برای حل موضوع سوریه و نشست آنتالیا در ترکیه به تبادل نظر پرداختند.

وزیر امور خارجه ایران در تماس تلفنی دیگری با مولود چاوش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه، درباره آخرین تحولات روابط دوجانبه، همچنین برخی موضوعات مورد علاقه منطقه‌ای و بین‌المللی از جمله بحران اوکراین، گفتگو و تبادل نظر کرد.

طرفین با ابلاغ سلام روسای جمهور ایران و ترکیه، به سفر آتی رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه به ایران در راستای توسعه و‌ گسترش بیش از پیش روابط تهران و آنکارا اشاره کردند.

وزیر امور خارجه ایران در این گفتگوی تلفنی اظهار داشت: روابط دو جانبه در مسیر پیشرفت و توسعه قرار دارد و هفته آینده هیئت هایی از دو کشور در راستای پیگیری توسعه همه جانبه‌ روابط به تهران و آنکارا سفر خواهند کرد.

امیر عبداللهیان در بخش دیگری از این گفتگوی تلفنی، ضمن آرزوی برگزاری موفقیت آمیز نشست مجمع دیپلماسی آنتالیا و نشست سه جانبه وزرای خارجه ترکیه، روسیه و اوکراین اظهار داشت که هیاتی از وزارت امور خارجه ایران نیز در مجمع دیپلماسی آنتالیا شرکت خواهد کرد.

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران تاکید کرد: از راه حل سیاسی در اوکراین و ابتکار سیاسی برای توقف جنگ و تمرکز بر راه حل سیاسی حمایت می کنیم و آماده هرگونه کمکی برای پیشبرد این روند هستیم.

مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه نیز در این گفتگوی تلفنی با تاکید بر گام های موثر و ملموس در پیشبرد روابط دو جانبه در سایه حمایت روسای جمهور دو کشور، روابط دو کشور را ممتاز و دوستانه خواند.

وزیر امور خارجه ترکیه با تشریح موضع کشورش در مخالفت با اعمال تحریم علیه کشورها تاکید کرد: تحریم راه حل هیچ مشکلی نیست.

مولود چاوش اوغلو نیز با ابراز نگرانی از پیچیده تر شدن بحران اوکراین و احتمال وقوع فاجعه انسانی و افزایش موج مهاجرین و پناهندگان، هدف از نشست سه جانبه وزرای امور خارجه روسیه، ترکیه و اوکراین را برقراری آتش بس در منطقه و صلح پایدار دانست و تلاش برای بهبودی اوضاع در این منطقه را بسیار حائز اهمیت خواند.

وزیر امور خارجه ترکیه باردیگر از همتای ایرانی خود برای سفر به ترکیه دعوت کرد.

منبع
وزارت امور خارجه ایرانوزارت امور خارجه ایران

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا