اقتصادیخبر اول

افزایش شدید قیمت روغن در عراق در پی بحران اوکراین

افزایش چشمگیر قیمت روغن مایع در عراق به موضوع اصلی این روزها در شبکه‌های اجتماعی و کانال‌های خبری عراق تبدیل شده است.

میدل ایست نیوز: افزایش چشمگیر قیمت روغن مایع در عراق به موضوع اصلی این روزها در شبکه‌های اجتماعی و کانال‌های خبری عراق تبدیل شده که مقامات و چهره‌های سیاسی این کشور را نیز به واکنش واداشته است.

به گزارش «العربی الجدید» قیمت یک بطری یک لیتری روغن مایع از 2100 دینار (1.4 دلار) به 5 هزار دینار (3.4 دلار) افزایش یافته است. از سوی دیگر قیمت یک بسته آرد نیز از 15 هزار دینار (حدود 10 دلار) به 60 هزار دینار (41 دلار) افزایش یافته است.

وزارت بازرگانی عراق روز دوشنبه با انتشار بیانیه‌ای تأکید کرد که متعهد به توزیع گندم برای شهروندان در نظام سبد غذایی در زمان‌بندی مشخص است و افزود که گندم و روغن در سبد غذایی به قیمت دولتی عرضه خواهد شد.

همزمان «مصطفی الکاظمی»، نخست وزیر عراق، از وزارتخانه‌های دارایی و بازرگانی و کشاورزی خواست که برای تأمین ذخیره راهبردی مواد غذایی اصلی در کشور اقدام کنند و موضوع امنیت غذایی را در دستور کار جلسه شورای وزارتی اقتصاد و هیئت دولت در هفته جاری قرار دهند.

در 5 مارس، سازمان فائو اعلام کرد که قیمت روغن نباتی در جهان شاهد افزایش 8.5 درصدی بوده که رکورد تازه‌ای در تاریخ است.

در این راستا، «حسن الشیخ»، معاون رئیس اتاق بازرگانی بغداد، تأکید کرد که قیمت روغن در همه بازارهای جهانی افزایش یافته و علت آن حمله روسیه به اوکراین است چون 60 درصد روغن خوراکی جهان را روسیه و اوکراین تأمین می‌کنند.

او گفت که مواد اولیه روغن خوراکی در کارخانه‌های عراق و ترکیه و بسیاری کشورهای دیگر از روسیه و اوکراین تأمین می‌شود و صادرات این مواد اولیه متوقف شده و تأمین آن از منابع دیگری مانند امریکا و استرالیا آسان نیست و این وضعیت باعث افزایش قیمت شده است.

وی افزود که عراق به لحاظ گندم مشکلی ندارد چون بخش اعظم گندم خود را خودش تأمین می‌کند و آنچه باید وارد شود چندان زیاد نیست، اما احتمال فروپاشی امنیت غذایی در برخی کشورهای منطقه وجود دارد.

از پرمصرف‌ترین روغن‌های خوراکی در عراق روغن وارداتی از ترکیه است، اما ترکیه مواد اولیه این روغن‌ها را از اوکراین وارد می‌کند و این باعث افزایش قیمت روغن در ترکیه و در نتیجه افزایش قیمت روغن وارداتی در عراق شده است.

به گفته الشیخ، مواد اولیه روغن خوراکی همه کارخانه‌های عراقی از اوکراین وارد می‌شود.

از سوی دیگر، برخی شهروندان عراقی در شبکه‌های اجتماعی تأکید می‌کنند که افزایش قیمت‌ها نتیجه زیاده‌خواهی بازرگانان و فروشندگان است که جنگ اوکراین را برای بالا بردن قیمت کالاهایی که ربطی به اوکراین و روسیه ندارد بهانه کرده‌اند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا