اقتصادی

اتحادیه نانوایان لبنان: مجبور به توقف تولید نان خواهیم شد

اتحادیه نانوایان لبنان نسبت به احتمال «توقف اجباری» تولید نان در پی افزایش شدید قیمت سوخت و شکر به علت بحران اوکراین هشدار داد.

میدل ایست نیوز: اتحادیه نانوایان لبنان نسبت به احتمال «توقف اجباری» تولید نان در پی افزایش شدید قیمت سوخت و شکر به علت بحران اوکراین هشدار داد.

به گزارش «آناتولی»، اتحادیه نانوایان لبنان امروز (چهارشنبه 9 مارس) با انتشار بیانیه‌ای تأکید کرد که افزایش شدید قیمت گازوئیل و شکر بدون تردید موجب توقف اجباری تولید نان می‌شود.

در این بیانیه نسبت به عدم تعدیل قیمت نان از سوی دولت علی‌رغم جهش در قیمت سوخت و شکر ابراز شگفتی شده است.

این بیانیه افزوده که قیمت هر تُن شکر از 620 دلار به هزار دلار و قیمت هر تُن گازوئیل از 750 دلار به 1150 دلار افزایش یافته و در چنین شرایطی وزارت اقتصاد موظف به تعیین تعرفه تازه برای قیمت نان است.

این در حالی که قیمت هر قرص نان در لبنان 8 هزار لیره (0.4 دلار) است.

از سوی دیگر وزارت اقتصاد لبنان ضمن تأکید بر اینکه در حال حاضر این کشور با کمبود گندم مواجه نیست، اعلام کرد که وزیر اقتصاد لبنان تماس‌ها و مذاکرات با کشورهای دوست برای تنظیم برنامه جهت جلوگیری از کمبود گندم را آغاز کرده است.

او در این راستا با سفرای هند و ترکیه مذاکراتی داشته است.

روز یکشنبه «جورج بوشکیان»، وزیر صنایع لبنان، اعلام کرد که به علت ادامه بحران اوکراین و تأثیر آن بر واردات گندم در لبنان، دولت این کشور گندم را جیره‌بندی و استفاده از آن را منحصر به تولید نان کرده است.

بوشکیان گفت که تا زمانی که بتوان منبع تازه‌ای برای واردات گندم پیدا کرد، همه گندم کشور صرفا برای تولید نان استفاده خواهد شد و افزود که این بحران منحصر به لبنان نیست بلکه در همه دنیا پیش آمده است.

روز جمعه گذشته نیز نخست‌وزیر لبنان خواستار اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از بروز بحران غذایی در لبنان شد.

از سوی دیگر اتحادیه تأمین‌کنندگان آرد لبنان اعلام کرد که این اتحادیه با وزرای اقتصاد و صنایع و کشاورزی به توافق رسیده که آرد موجود در کشور فقط برای تولید نان اختصاص پیدا کند.

هفته گذشته نیز «امین سلام»، وزیر اقتصاد لبنان، خبر داد که این کشور فقط به اندازه مصرف یک ماه گندم دارد و افزود که لبنان در پی امضای قرارداد برای خرید گندم است.

او گفت که لبنان 60 درصد گندم مورد نیاز خود را از اوکراین وارد می‌کند و هم‌اکنون در حال مذاکره با کشورهای دیگر از جمله امریکا و هند و فرانسه در این باره است.

انفجار بندر بیروت در سال 2020 باعث شد که لبنان بزرگ‌ترین سوله گندم خود را از دست بدهد و به خرید محموله‌های کوچک گندم در حد مصرف دو ماهه مجبور شود.

منبع
آناتولی

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا