اقتصادیسیاسی

رفع عوارض گمرکی برای واردات مواد غذایی به عراق و صادرات چند محصول کشاورزی

همزمان با تصمیمات فوری دولت عراق برای کنترل قیمت مواد غذایی در بازار، وزارت کشاورزی عراق از رفع عوارض گمرکی برای واردات مواد غذایی خبر داد.

میدل ایست نیوز: همزمان با تصمیمات فوری دولت عراق برای کنترل قیمت مواد غذایی در بازار، وزارت کشاورزی عراق از آغاز صادرات چند محصول کشاورزی خبر داد.

به گزارش خبرگزاری رسمی عراق (واع)، «میثاق عبدالحسین» معاون فنی وزارت کشاورزی عراق، اعلام کرد که این کشور در تولید سه محصول خرما و گوجه فرنگی و سیب‌زمینی به خودکفایی رسیده و صادرات این محصولات را آغاز کرده است.

وی افزود که همچنین مجوزهای لازم برای صادرات تخم مرغ صادر شده است.

عبدالحسین تأکید کرد که تلاش‌هایی برای ضربه زدن به زیرساخت‌های کشاورزی و اقتصادی عراق وجود دارد و وزارت کشاورزی با قاطعیت در برابر این تلاش‌ها خواهد ایستاد.

وی گفت که برخی کشورهای تولیدکننده محصولات کشاورزی ترجیح می‌دهند که عراق صرفا مصرف‌کننده باشد به خصوص برخی کشورهای همسایه عراق که با کاهش شدید قیمت ارز مواجه‌اند و می‌خواهند که عراق بازار کالاهایشان باشد و از طریق عراق به ارز دست پیدا کنند.

از سوی دیگر، هیئت دولت عراق روز گذشته تصویب کرد که واردات چند کالاهای خوراکی اصلی به مدت دو ماه از پرداخت عوارض گمرکی معاف شود.

خبرگزاری رسمی عراق اعلام کرد که این محصولات شامل برنج، شکر، روغن، شیر، آرد، گندم، جو، بنشن می‌شود.

روز گذشته در پی افزایش قیمت برخی کالاها در عراق تحت تأثیر تحولات اوکراین، هیئت دولت عراق در جلسه هفتگی خود تصمیمات حمایتی اتخاذ کرد.

از جمله این تصمیمات پرداخت 100 هزار دینار کمک معیشتی به بازنشستگان و کارمندان و افراد کم‌درآمد و رفع ممنوعیت واردات کالاهای خوراکی و دارویی و تعویق دریافت مالیات از واردکنندگان مواد غذایی و کنترل قیمت‌ها در بازار بود.

«حسن ناظم»، وزیر فرهنگ و سخنگوی هیئت دولت عراق، نیز تأکید کرد که افزایش قیمت‌ها هیچ توجیهی ندارد و هدف از آن بر هم زدن ثبات بازار و سودجویی از روزی مردم عراق است.

همچنین وزارت بازرگانی عراق اعلام کرده که تا پیش از ماه مبارک رمضان دو بار سبد غذایی حمایتی توزیع خواهد کرد.

این در حالی است که افزایش چشمگیر قیمت  برخی مواد خوراکی از جمله روغن مایع و آرد در عراق به موضوع اصلی این روزها در شبکه‌های اجتماعی و کانال‌های خبری عراق تبدیل شده که مقامات و چهره‌های سیاسی این کشور را نیز به واکنش واداشته است.

وزارت بازرگانی عراق روز دوشنبه با انتشار بیانیه‌ای تأکید کرد که متعهد به توزیع گندم برای شهروندان در نظام سبد غذایی در زمان‌بندی مشخص است و افزود که گندم و روغن در سبد غذایی به قیمت دولتی عرضه خواهد شد.

همزمان «مصطفی الکاظمی»، نخست وزیر عراق، از وزارتخانه‌های دارایی و بازرگانی و کشاورزی خواست که برای تأمین ذخیره راهبردی مواد غذایی اصلی در کشور اقدام کنند و موضوع امنیت غذایی را در دستور کار جلسه شورای وزارتی اقتصاد و هیئت دولت در هفته جاری قرار دهند.

برخی شهروندان عراقی در شبکه‌های اجتماعی تأکید می‌کنند که افزایش قیمت‌ها نتیجه زیاده‌خواهی بازرگانان و فروشندگان است که جنگ اوکراین را برای بالا بردن قیمت کالاهایی که ربطی به اوکراین و روسیه ندارد بهانه کرده‌اند.

روز گذشته واحد اطلاع‌رسانی امنیتی عراق از دستگیری 31 متهم که با افزایش قیمت مواد غذایی در پی بر هم زدن امنیت اقتصادی کشور بودند خبر داد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا