سیاسی

حزب دموکرات: تفاهمات صدر با نیروهای شیعه بر ائتلاف او با بارزانی و الحلبوسی تأثیری ندارد

یک عضو حزب دموکرات کردستان تأکید کرد که تفاهمات اخیر صدر با نیروهای سیاسی شیعی بر ائتلاف سه جانبه صدر و بارزانی و الحلبوسی هیچ تأثیری نخواهد داشت.

میدل ایست نیوز: یک عضو شاخص حزب دموکرات کردستان تأکید کرد که تفاهمات اخیر صدر و نیروهای سیاسی شیعی بر ائتلاف سه جانبه صدر و بارزانی و الحلبوسی هیچ تأثیری نخواهد داشت.

«محما خلیل»، نماینده حزب دموکرات کردستان در مجلس عراق، به خبرگزاری رسمی عراق (واع) گفت که تفاهمات‌ و تحرک‌های سیاسی اخیر و به طور خاص تماس‌های تلفنی مقتدی صدر با نوری المالکی و مسعود بارزانی و محمد الحلبوسی و خمیس الخنجر موجب تسریع در تعیین تکلیف نصاب‌های قانونی مربوط به انتخاب رئیس جمهور و نخست‌وزیر می‌شود.

او گفت که مذاکرات اخیر جریان صدر و چارچوب هماهنگی که موجب نزدیک شدن آنها شده بر ائتلاف سه‌جانبه جریان صدر و حزب دموکرات و ائتلاف السیاده (اهل سنت عراق) هیچ تأثیری نخواهد داشت.

خلیل با پیش‌بینی برگزاری جلسه انتخاب رئیس جمهوری در هفته آینده تأکید کرد که نامزد حزب دموکرات به احتمال بسیار قوی در مجلس رأی خواهد آورد.

وی افزود که حزب اتحادیه میهنی امیدوار است که با آبستراکسیون یک سوم نمایندگان جلسه انتخاب رئیس جمهوری را از رسمیت بیندازد.

پیش از این منابع آگاه به «میدل ایست نیوز» خبر دادند که جریان صدر قرار است فردا رسما ائتلاف سه‌جانبه خود با حزب دموکرات کردستان و ائتلاف «السیاده» به رهبری محمد الحلبوسی را اعلام کند.

این منابع به «میدل ایست نیوز» گفتند که قرار است فردا (شنبه 12 مارس) جریان صدر طی اقدامی خلاف عرف سیاسی معمول در عراق از زمان سقوط رژیم بعث، رسما ائتلاف خود با حزب دموکرات کردستان به ریاست مسعود بارزانی و ائتلاف السیاده (اهل سنت) به ریاست محمد الحلبوسی را رونمایی و آن را به عنوان ائتلاف اکثریت معرفی کند.

این منابع تأکید کرده‌اند که نامزد این ائتلاف سه‌جانبه برای نخست‌وزیری عراق «جعفر صدر»، سفیر کنونی عراق در لندن، خواهد بود.

چنین اقدامی به معنای خودداری مقتدی صدر از توافق با دیگر نیروهای سیاسی شیعه است.

منبع
واع

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا