خبر اولسیاسی

امریکا مناطق خارج از کنترل حکومت سوریه را از تحریم ها معاف می کند

دولت امریکا در حال تنظیم نهایی تصمیم مهمی درباره معافیت شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران خارجی از تحریم‌های امریکا و قانون قیصر در مناطق خارج از کنترل حکومت سوریه است.

میدل ایست نیوز: دولت امریکا در حال تنظیم نهایی تصمیم مهمی درباره معافیت شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران خارجی از تحریم‌های امریکا و قانون قیصر در مناطق خارج از کنترل حکومت سوریه است.

به گزارش «الشرق الاوسط» این تصمیم امریکا به مناطق تحت کنترل نیروهای دموکراتیک سوریه (قسد) در شمال شرق سوریه که مورد حمایت واشنگتن هستند و نیز مناطق تحت کنترل نیروهای «درع الفرات» که وابسته به ترکیه هستند مربوط می‌شود.

بر اساس این گزارش، امریکا البته حاضر نشده که منطقه تحت پوشش عملیات «شاخه زیتون» ترکیه در عفرین با اکثریت کُرد و منطقه ادلب در شمال غرب سوریه را به علت وجود نیروهای تحریر الشام که شورای امنیت آن را گروهی تروریستی می‌داند مشمول این معافیت‌ها کند.

این معافیت‌ها چیزی جدا از استثناهای مربوط به کمک‌های انسان‌دوستانه و مبارزه با کرونا و معافیت خط لوله گاز مصر به لبنان از طریق اردن و سوریه است و به طور خاص به سرمایه‌گذاری و فعالیت‌های بازرگانان در توسعه زیرساخت‌های این مناطق مربوط می‌شود.

موضوع این معافیت‌ها در مذاکراتی که «اتان گلدریچ»، نماینده ویژه امریکا در امور سوریه، با نمایندگان کشورهای عربی و غرب و ترکیه در اوایل ماه جاری میلادی در واشنگتن انجام داد مطرح بوده است. همچنین گلدریچ در سفر خود به همراه زهرا بل، مسئول پرونده سوریه در شورای امنیت ملی امریکا، به مناطق تحت کنترل قسد و نیز ترکیه و کردستان عراق انجام داده هماهنگی‌ها در این باره را در دستور کار داشته است.

«قانون قیصر» چیست و چه گروه هایی در آن هدف قرار گرفته اند؟

امریکا می‌کوشد که با اعطای این معافیت‌ها وضعیت اقتصادی مناطق تحت کنترل متحدانش در سوریه را بهبود بخشد و همزمان برگه فشار تازه‌ای علیه روسیه و سوریه فراهم کند.

در این میان، ترکیه نارضایتی خود را از این تصمیم ابراز کرده، چون هم مناطق تحت پوشش عملیات « شاخه زیتون» را شامل نمی‌شود و هم کردهایی از آن برخوردار می‌شوند که ترکیه آنها را گروه تروریستی به شمار می‌آورد. ترکیه بارها از تلاش غرب برای مشروعیت بخشیدن به گروه‌های مسلح کرد در سوریه انتقاد کرده است.

کشورهای عربی نیز این اقدام امریکا را گامی در تثبیت تقسیم سوریه دانسته است.

سوریه در حال حاضر به سه منطقه نفوذ تقسیم شده است: مناطق تحت کنترل دولت مرکزی سوریه با حمایت روسیه و ایران که شامل 65 درصد خاک سوریه می‌شود، مناطق تحت کنترل نیروهای دموکراتیک سوریه (قسد) با حمایت امریکا که 23 درصد خاک سوریه را در بر می‌گیرد، و مناطق تحت کنترل گروه‌های مسلح مخالف که بخشی از آنها وابسته به ترکیه هستند.

گفتنی است که منطقه شرق فرات که در کنترل نیروهای قسد است، حدود 90 درصد نفت و نیمی از گاز سوریه را در اختیار دارد و هم‌اکنون حدود 80 هزار بشکه نفت تولید می‌کند که بخشی از آن به موجب توافقاتی به مناطق تحت کنترل دولت مرکزی سوریه ارسال می‌شود.

در سال 2020، امریکا به یک شرکت امریکایی به نام «دلتا کرسنت انرژی» معافیت‌هایی برای سرمایه‌گذاری جهت استخراج نفت در منطقه شرق فرات را داد اما دولت بایدن حاضر به تمدید این معافیت نشد.

منبع
الشرق الاوسط

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا