اقتصادیخبر اولسیاسی

مشارکت عراق در بازسازی لبنان؛ اقدامی عجیب یا طبیعی؟

قصد عراق برای مشارکت در بازسازی بندر بیروت بحث و جدل گسترده ای به راه انداخته با این مضمون که هنوز شهرهای خود عراق به صورت کامل بازسازی نشده است.

میدل ایست نیوز: عراق اخیرا اعلام کرده است که قصد مشارکت در بازسازی بندر بیروت را دارد، این در حالیست که این کشور هنوز نتوانسته شهرهای آزاد شده از دست گروه تروریستی داعش را بازسازی کند و این مساله بحث و جدل گسترده ای را به راه انداخته است.

برخی معتقدند این اقدام در سایه مشکلات اقتصادی که عراق با آن دست و پنجه نرم می کند، عجیب است چرا که عراق موفق به بازسازی شهرهای ویران شده به دست داعش نشده است اما برخی دیگر مشارکت عراق در بازسازی لبنان را عادی و طبیعی می دانند با توجه به اینکه عراق یک کشور دارای ذخایر نفت و ثروتمند است و عامل بحران های این کشور فساد و نه فقیر بودن است.

همام الشماع، کارشناس مسائل اقتصادی در گفت وگویی با روزنامه العالم الجدید گفت: دولت هنوز حجم مشارکت خود در بازسازی بندر بیروت را اعلام نکرده است اما مهم اصل مشارکت است، چرا که عراق یک کشور دارای ذخایر نفت است بنابراین در کنار کشورهای عضو شورای همکاری به لبنان کمک می کند.

وی اشاره کرد که موضعگیری یا اظهارنظر در رابطه با کمک عراق به لبنان پس از مشخص شدن حجم کمک ها و اینکه مبلغی اندک یا زیاد است و بر کشور تاثیر می گذارد، انجام خواهد شد.

الشماع تاکید کرد که روابط بین المللی با اینکه چه از کشورها دریافت کردیم و یا در مقابل چه داده ایم، ارزیابی نمی شود، این روابط بین المللی و عربی است در رابطه با لبنان نیز عراق منافعی در آن کشور دارد، سپرده هایی در بانک های لبنان گذاشته شده و مسائل زیادی است که به آن نیاز دارد و عراق باید با لبنان همکاری کند.

به نظر این کارشناس مسائل اقتصادی هیچ ارتباطی بین مشارکت دولت عراق در بازسازی بندر بیروت و هدر رفتن میلیاردها دلار در پی فساد یا عدم بازسازی مناطق آزاد شده از دست داعش وجود ندارد.

قرار است امروز دوشنبه یک هیئت عراقی به بیروت رفته و با نجیب میقاتی، نخست وزیر لبنان و سپس ولید فیاض، وزیر انرژی لبنان دیدار و درباره خدمات و کالاهایی که عراق به آن نیاز دارد و قرار است در مقابل ارسال نفت به بیروت آن را دریافت کند علاوه بر مساله ارزیابی مشارکت عراق در بازسازی بندر بیروت رایزنی کند.

عراق اخیرا در سطح گسترده ای به لبنان روی آورده است و دست کمک به آن برای کمک به حل بحران مالی و اقتصادی آن دراز کرده است. آخرین اقدام از سوی عراق موافقت مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق با افزایش میزان نفت سیاهی است که عراق به عنوان کمک به لبنان می دهد که از 500 هزار تن به یک میلیون تن رسید.

در مقابل عبدالرحمن المشهدانی، کارشناس مسائل اقتصادی در گفت وگویی با العالم الجدید گفت: اظهارات درباره مشارکت عراق در بازسازی بندر بیروت صراحتا عجیب است، عراق خود از مشکلات متعددی رنج می برد و وضعیت اقتصادی آن اجازه کمک به دیگران را نمی دهد.

وی افزود: عراق از کمبود شدید منابع مالی علاوه بر تغییر قیمت دلار که قشر گسترده ای از شهروندان متحمل خسارت شدند، رنج می برد؛ مساله ای که موجب افزایش نرخ فقر به 38 درصد در پی طرح های اقتصادی ناکام شد.

این کارشناس مسائل اقتصادی ادامه داد: دولت عراق بجای اینکه راه حل هایی برای مشکلات اقتصادی کشور ایجاد کند، به بازسازی بندر بیروت روی آورده است اما اینکه دولت اقدام به بازسازی شهرهای دیگران کند و شهرهای عراق ویران باشد، از لحاظ اقتصادی منطقی نیست.

از سویی دیگر عراق قراردادهای تجاری زیادی با اردن امضا کرده است که به نظر اقتصاد دانان، به آن اندازه که این قراردادها برای اردن سود دارد، برای عراق سود ندارد.

هادی السلامی، نماینده مستقل مجلس نمایندگان عراق نیز از کمک های دولت به لبنان و کوتاهی در قبال مردم خود اظهار تعجب کرد و گفت: دولت عراق به حساب مردم به دیگران کمک می کند به عنوان مثال به اردن درخصوص قیمت فروش نفت تخفیف می دهد و سوخت تقریبا مجانی به مصر و لبنان می فرستد در حالی که این اقدام مغایر با منافع ملت است.

السلامی افزود: در حالی که دولت یک لیتر گاز را به قیمت 700 دینار به کارگاه های صنعتی عراق می فروشد، گاز به اردن، لبنان و مصر را به 100 دینار می فروشد و این اقدامی غیرقابل قبول است.

وی ضمن ابراز مخالف با اینگونه اقدامات به حساب ملت عراق، گفت دولت عراق باید پیش از بازسازی کشورهای دیگر، شهرهای خود را بازسازی کند.

منبع
العالم الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا