سیاسی

رئیس جمهوری چین به عربستان می رود

یک روزنامه امریکایی از سفر قریب الوقوع رئیس جمهوری چین به عربستان خبر داد.

میدل ایست نیوز: یک روزنامه امریکایی نوشت عربستان از شی جین پینگ، رئیس جمهوری چین برای سفر به ریاض دعوت کرده؛ امری که به نظر می رسد تلاش عربستان برای تقویت روابط خود با پکن در سایه سستی روابط با واشنگتن است.

وال استریت ژورنال، روزنامه امریکایی به نقل از منابعی نوشت که این سفر به زودی انجام می شود شاید در ماه مه پس از ماه مبارک رمضان.

روزنامه مذکور توضیح داده است ریاض برای استقبال گرم از رئیس جمهور چین برنامه ریزی می کند؛ همانگونه که از دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق امریکا در سفر وی در سال 2017 به ریاض استقبال کردند.

یک مسئول عربستانی در این رابطه گفت رئیس جمهور چین و ولیعهد عربستان دو دوست صمیمی هستند و هر دو می دانند که امکان زیادی برای روابط مستحکم تر بین چین و عربستان وجود دارد.

وی افزود که مساله فقط این نیست که آنها از ما نفت می خرند و ما از آنها سلاح خریداری می کنیم.

در صورتی که این سفر انجام شود، نخستین سفر خارجی رئیس جمهوری چین از زمان انتشار ویروس کرونا خواهد بود.

اعلام این سفر در میان تغییر ژئوپلتیک در خاورمیانه انجام می شود؛ امریکا در تلاش برای تمرکز بیشتر روی آسیاست در حالی که نقش روسیه و چین در منطقه افزایش می یابد.

وال استریت ژورنال در مطلب خود نوشته است که خروج نامنظم امریکا از افغانستان، عربستان و سایر شرکای منطقه ای را برآن داشته تا به دنبال روابط امنیتی و اقتصادی جدیدی باشند.

عربستان اخیرا درخواست امریکا برای تولید بیشتر نفت برای کنترل قیمت را رد کرده و امارات نیز تلاش های امریکا در این خصوص را نادیده گرفته است.

منبع
الخلیج آنلاین

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا