خبر اولسیاسی

جنگ ایران و اسرائیل در 4 جبهه‌ مختلف

یک کارشناس نظامی اسرائیلی در اظهاراتی اعلام کرد که جنگ بین ایران و اسرائیل در 4 جبهه اصلی هسته‌ای، دریایی، سوریه و ارسال سلاح به گروه‌های مقاومت در حال انجام است.

میدل ایست نیوز: «رون بن یشای»، کارشناس نظامی اسرائیلی در اظهاراتی گفت آنچه از آن به عنوان جنگ چند جبهه‌ای بین اسرائیل و ایران توصیف می شود بیش از 10 سال است که ادامه دارد و آخرین مورد آن واکنش ایران به هدف قرار گرفتن یک سایت ساخت پهپاد این کشور توسط اسرائیل بود که ایران در جواب به آن، مرکزی را که تهران آن را تاسیسات موساد در اربیل خواند، مورد هدف قرار داد.

این کارشناس نظامی با بیان اینکه جنگ بین ایران و اسرائیل در 4 جبهه اصلی در حال انجام است، مورد اول را آنچه “متوقف کردن برنامه تسلیحات هسته ای ایران” خواند، عنوان کرد.

وی جنگ دوم را جلوگیری از حضور نظامی ایران در سوریه و جلوگیری از ایجاد اتحاد سه‌جانبه “ایران – لبنان – سوریه” در شمال شرق اسرائیل دانست و بر اساس تحلیل وی، مقابله با تلاش‌های ایران برای مسلح کردن جنبش مقاومت اسلامی (حماس) و حزب الله به موشک‌های نقطه‎زن سومین جبهه تقابل میان ایران و اسرائیل است.

رون بن یشای چهارمین مورد را هم جنگ دریایی عنوان کرد که کشتی های ایرانی و اسرائیلی مورد حمله متقابل قرار می‌گیرند.

بن یشای خاطرنشان کرد اسرائیل اقدامات خود علیه ایران را در سوریه، عراق، منطقه کشورهای شورای همکاری، دریای سرخ و مدیترانه انجام می دهد و از سویی حمله‌های سایبری اسرائیل در انتقام از حملات سایبری ایران انجام می‌شود که تاسیسات زیرساختی اسرائیل را هدف قرار داده بود و برای نمونه می توان به تلاش برای آسیب رساندن به سیستم آب آشامیدنی اسرائیل در دو سال قبل اشاره کرد.

این کارشناس نظامی افزود که حمله اسرائیل به یکی از سایت‌های ساخت پهپاد متعلق به سپاه پاسداران، تحول مهمی در مقابله با آنچه وی “تجاوزات ایران در منطقه” خواند، به حساب می‌آید.

وی مدعی شد که این حمله منجر به انهدام حدود 100 پهپاد ایران شد و ضربه بزرگی به سپاه پاسداران ایران بود.

این کارشناس نظامی به گزارش برخی رسانه‌ها در روزهای اخیر استناد کرد و گفت که اسرائیل در حمله به مرکز ساخت پهپاد در کرمانشاه ایران از 6 پهپاد استفاده کرد که حمل مقدار زیادی از یک نوع خاص از مواد منفجره توسط این پهپادها باعث تخریب گسترده در داخل و اطراف این سایت متعلق به سپاه پاسداران ایران شد.

بنابر تحلیل بن یشای، در این صورت حمله شدید ایران به اربیل و هدف قرار دادن جایی که تهران آن را مرکز موساد خواند، جای تعجب نداشت.

این کارشناس نظامی خاطرنشان کرد که در هر صورت، جنگ اسرائیل با ایران در جبهه‌های مختلف در حال گسترش و تشدید است و اگر زمانی از کار انداختن برنامه هسته‌ای ایران اولویت اصلی اسرائیل بود، اکنون جنگ در جبهه های مختلف به همان اندازه مهم است.

تحلیلگر اسرائیلی همچنین مدعی شد که محافل نظامی اسرائیل با تعجب به سرعت ایرانی‌ها در ساخت پهپاد در پاسخ به برتری هوایی اسرائیل در منطقه نگاه می‌کنند، به خصوص اینکه ایرانی‌ها سامانه‌های پهپادی خود را به تقلید از پدافندهای مشابه امریکایی ساخته‌اند و از آن نه تنها علیه اسرائیل، بلکه علیه عربستان، امارات و اهدافی در عراق نیز استفاده می‌کنند و خطرناک‌ترین مورد آن را می‌توان حمله به تاسیسات نفتی عربستان در سپتامبر 2019 دانست.

وی افزود که شاید دلایل ترس اسرائیل از پهپادهای ایران این باشد که این کشور آنها را به متحدانش از جمله جنبش انصارلله یمن و شبه نظامیان شیعه در عراق تحویل می دهد و این پهپادها علیه اهداف مختلف در جای جای خاورمیانه و تا مسافت بیش از هزار کیلومتر قابلیت استفاده را دارند و به تهدیدی واقعی علیه تاسیسات نظامی و زیرساختی اسرائیل تبدیل شده‌اند.

منبع
الجزیره نت

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا