اقتصادیخبر اول

افتتاح بزرگترین پل معلق جهان توسط اردوغان

این پل به دست شرکت‌های ترکیه‌ای و کره جنوبی با سرمایه‌گذاری 2.5 میلیارد یورویی ساخته شده است و در هنگام افتتاح آن نخست وزیر کره جنوبی نیز حضور داشت.

میدل ایست نیوز: رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه روز جمعه طی مراسمی پروژه عظیم پل معلق «چناق‌قلعه 1915» که آسیا و اروپا را از فراز تنگه داردانل به هم متصل می‌کند، افتتاح کرد.

این پروژه آخرین مورد از مجموعه طرح‌های بزرگ زیربنایی است که اردوغان در طول دو دهه قدرت خود آنها را در اولویت کار قرار داده است.

این پل به دست شرکت‌های ترکیه‌ای و کره جنوبی با سرمایه‌گذاری 2.5 میلیارد یورویی ساخته شده است و در هنگام افتتاح آن نخست وزیر کره جنوبی نیز حضور داشت.

طول دهانه میانی پل چناق‌قلعه 2023 متر است که نماد صدسالگی تولد جمهوری ترکیه در سال 2023 است. این اندازه طولانی‌ترین اندازه دهانه اصلی یا فاصله بین دو پایه اصلی پل در بین پل‌های معلق جهان است.

از زمان به قدرت رسیدن حزب متبوع اردوغان یعنی عدالت و توسعه در سال 2002، چنین طرح‌های بزرگی از جمله فرودگاه جدید استانبول، تونل‌های راه‌آهن و جاده‌ای در زیر تنگه بسفر استانبول و پلی روی آن، نقش اساسی در دستاوردهای مهم حزب حاکم به شمار می‌رود.

رئیس جمهوری ترکیه در سخنرانی افتتاحیه این پل گفت که عدد 1915 در نام آن برگرفته از سال 1915 است که به گفته او سال پیروزی نیروی دریایی عثمانی بر نیروهای فرانسوی و بریتانیایی در داردانل در طول جنگ جهانی اول بوده است. وی گفت: «این پروژه‌ها سهم زیادی در پیشروی کشورمان در سرمایه‌گذاری، نیروی کار و صادرات دارند.»

سال گذشته او پروژه دیگری را راه اندازی کرد که شامل احداث یک کانال 15 میلیارد دلاری در استانبول با هدف کاهش فشار بر تنگه پررفت‌وآمد بسفر بود. با این حال، منتقدان با توجه به مشکلات اقتصادی ترکیه، خطرات زیست محیطی و مخالفت‌های همگانی، دوام این پروژه را زیر سوال برده‌اند.

اردوغان گفت که عوارض گذر خودروها از پل چناق‌قلعه 1915، به میزان 200 لیر ترکیه (حدود 12.21 یورو) خواهد بود.

کار بر پروژه پل داردانل در مارس 2017 آغاز شد و بیش از 5 هزار نفر نیروی انسانی در ساخت آن شرکت داشتند. چناق‌قلعه 1915 در کنار سه پل دیگر موجود، چهارمین پلی است که دو کرانه اروپایی و آسیایی ترکیه در استانبول را به یکدیگر متصل می‌کند.

ارتفاع پایه‌های پل 318 متر و طول کل آن با احتساب بخش‌های ورودی 4.6 کیلومتر است.

تا پیش از این، وسایل نقلیه‌ای که بین آناتولی و شبه جزیره گالیپولی حرکت می‌کردند، باید در سفری یک ساعته با کشتی از داردانل عبور می‌کردند که این زمان، با احتساب مدت انتظار به پنج ساعت می‌رسید. با احداث پل چناق‌قلعه 1915، این سفر از این پس حدود شش دقیقه طول خواهد کشید.

منبع
یورو نیوز

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا