خبر اولسیاسی

کمیته تدوین قانون اساسی سوریه پس از 6 دوره ناکامی امروز ازسر گرفته می شود

دور هفتم نشست‌های کمیته تدوین قانون اساسی سوریه امروز در ژنو آغاز می‌شود.

میدل ایست نیوز: دور هفتم نشست‌های کمیته تدوین قانون اساسی سوریه امروز در ژنو آغاز به کار می‌کند.

این جلسات زیر نظر سازمان ملل متحد و در چارچوب راه‌حل سیاسی بحران سوریه بر اساس قطع‌نامه 2254 شورای امنیت در سال 2015 برگزار می‌شود که به موجب آن باید در سوریه حکومت انتقالی تشکیل و قانون اساسی تازه‌ای تدوین شود که مبنای انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی در سوریه باشد.

«گر پدرسن»، فرستاده ویژه سازمان ملل در امور سوریه، برای پیشرفت مذاکرات میان کمیته‌های مذاکره‌کننده وساطت و تلاش می‌کند.

خبرگزاری «آناتولی» به اطلاعاتی دست یافته که نشان می‌دهد در این دور از مذاکرات اصول تازه‌ای از جانب طرف‌های مذاکره‌کننده که یک سوم آن را دولت سوریه و یک سوم را مخالفان و یک سوم را نمایندگان جامعه مدنی سوریه تشکیل می‌دهند مطرح خواهد شد.

گفته شده که برخلاف دوره‌های سابق که شاهد پیشرفت چندانی در روند مذاکرات نبود، نمایندگان دولت سوریه در این دوره آماده تفاهم برای امضای صورت‌جلسه مذاکرات در پایان گفت‌وگوها هستند.

تصمیم به تشکیل کمیته تدوین قانون اساسی سوریه در سال 2018 و در نشست گروه‌های ضامن صلح (روسیه، ایران، ترکیه) در سوچی گرفته شد.

پس از یک سال و نیم مذاکره، در سپتامبر 2019 دبیر کل سازمان ملل از تشکیل این کمیته خبر داد و تأکید کرد که حکومت سوریه و مخالفان درباره تشکیل «کمیته‌ای متوازن و فراگیر» توافق کرده‌اند.

در اولین جلسه این کمیته، 150 عضو کمیته توافق کردند که کمیته کوچکی شامل 45 نفر برای پیشبرد مذاکرات تشکیل شود.

با وجود این دور اول مذاکرات این کمیته که در نوامبر 2019 برای تعیین دستور کار کمیته برگزار شد، شکست خورد.

دور دوم مذاکرات نیز که شامل طرح 5 پیشنهاد برای آغاز بحث درباره محتوای قانون اساسی جدید بود نیز بی نتیجه ماند. مخالفان، هیئت حکومت سوریه را به مطرح کردن مسائل «مبنایی» سیاسی غیر مرتبط با قانون و در نتیجه متوقف کردن مذاکرات متهم کرد.

با شکست دور دوم مذاکرات، و در نبود دستور کار برای جلسات، این نشست‌ها تا مدتی طولانی متوقف ماند، به خصوص که شیوع کرونا نیز عامل دیگری در توقف این مذاکرات شد.

بعد از حدود یک سال توقف در مذاکرات، دور سوم در 24 اوت 2020 برگزار شد اما به علت مثبت شدن تست کرونای تعدادی از اعضای هیئت مذاکره‌کننده سوریه‌ای، با وقفه مواجه شد، هرچند برگزاری آن هم به علت آنچه پدرسن «اختلافات عمیق میان طرف‌های مذاکره‌کننده خواند» بی نتیجه ماند.

دور چهارم مذاکرات در 30 نوامبر 2020 برگزار شد که باز نتیجه مشخصی نداشت و پدرسن درباره نوع اختلافات در آن گفت که «من فقط شنونده هستم».

در ژانویه 2021 دور پنجم مذاکرات کمیته تدوین قانون اساسی سوریه به مدت 5 روز برگزار شد که باز نتوانست به تفاهم درباره صورت جلسه و اصول تدوین قانون اساسی بینجامد. پدرسن این دور از مذاکرات را «مأیوس‌کننده» خواند.

دور ششم مذاکرات این کمیته در 18-22 اکتبر 2021 برگزار شد که باز به گفته پدرسن «برای رسیدن به زمینه مشترک میان طرف‌های مذاکره‌کننده هیچ پیشرفتی نداشت».

 

منبع
آناتولی

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا