اقتصادیسیاسی

تکاپوی عراق برای افزایش تولید برق تا پیش از فصل تابستان

با نزدیک شدن فصل تابستان در عراق، این کشور اقداماتی عملی برای متنوع کردن منابع تأمین سوخت نیروگاه های برق خود را آغاز کرده است.

میدل ایست نیوز: با نزدیک شدن فصل تابستان و به اوج رسیدن مصرف برق در عراق، این کشور اقداماتی عملی برای متنوع کردن منابع تأمین سوخت نیروگاه های برق خود را آغاز کرده است.

«احمد العبادی»، سخنگوی وزارت برق عراق، اعلام کرد که حجم گاز وارداتی از ایران از 8 میلیون متر مکعب به 20 میلیون متر مکعب افزایش یافته اما این مقدار هنوز از نیاز مصرف عراق فاصله دارد.

او گفت که مصرف گاز عراق در فصل زمستان 45 میلیون متر مکعب و در فصل تابستان بیش از 70 میلیون متر مکعب است و افزود که عراق آماده پرداخت همه بدهی‌های قبلی و بعدی خود بابت واردات گاز و برق از ایران است و مذاکرات دو کشور در این باره ادامه دارد.

از سوی دیگر، العبادی تأکید کرد که عراق در حال مذاکره با قطر برای واردات 1.5 میلیون تُن گاز برای تأمین بخشی از نیازهای گازی کشور و متنوع کردن منابع سوخت و ایجاد رقابت در بازار سوخت عراق است.

پروژه های عراق برای بهره برداری از گاز استخراج شده با نفت

ماه گذشته، «احسان عبدالجبار»، وزیر نفت عراق، اعلام کرد که مذاکرات اولیه‌ای با قطر برای دریافت 1.5 میلیون تُن گاز از قطر به منظور تقویت شبکه برق کشور آغاز شده است.

در فصل زمستان امسال، ایران به علت افزایش مصرف گاز حجم گاز صادراتی به عراق را از 45 میلون مترمکعب توافقی به کمتر از 8 میلیون متر مکعب کاهش داد که موجب قطعی گسترده و بی‌سابقه برق در فصل زمستان در عراق شد.

عراق همه گاز وارداتی خود را صرف راه‌اندازی نیروگاه‌های برق می‌کند.

یک مقام در وزارت برق عراق تأکید کرد که این کشور اقدامات عملی برای یافتن جایگزین‌های سوخت از کشورهای شورای همکاری و ترکیه چه با واردات گاز چه واردات برق را آغاز کرده است.

این مقام که نخواسته نامش فاش شود تأکید کرد که اتصال عراق به شبکه برق کشورهای شورای همکاری می‌تواند موجب کاهش فشار بر این وزارتخانه به‌خصوص در فصل تابستان شود.

عراق در اواخر سال گذشته میلادی خبر داد که به زودی شبکه برق این کشور از طریق کویت به شبکه برق کشورهای شورای همکاری متصل می‌شود و این می‌تواند از فشار بر شبکه برق عراق بکاهد.

عراق در سپتامبر 2019 قراردادی با شورای همکاری امضا کرد که به موجب آن شبکه برق عراق در دو خط به طول 300 کیلومتر به شبکه برق شورای همکاری متصل می‌شود.

قطع برق ایران، عراق را به سمت کشورهای عربی سوق خواهد داد؟

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا