اقتصادیخبر اول

دلایل افزایش چشمگیر گردشگران؛ تغییر عقیده یک زوج امریکایی بعد از سفر به عراق

بدون تردید تسهیلات ویزا برای ورود به عراق، به شدت گردشگران را برای سفر به این کشور ترغیب کرده است.

میدل ایست نیوز: به نوشته وبگاه الجزیره، در رابطه با گردشگری در عراق، «پائولی روجاس»، گردشکر آمریکایی، ماجراجویی خود را در سفر به کشور عراق با همسرش «لوک هیتر» اینگونه توصیف کرد و گفت: هنگام ورود به عراق واقعا نگران امنیتمان بودیم و از خود سوال می کردیم که آیا ممکن است ربوده شویم یا مورد شکنجه قرار بگیریم؟ آیا لازم است که هویت خود را پنهان کنیم و به مردم نگوئیم که آمریکایی هستیم؟

هنگامی که پا به این کشور گذاشتیم این سوالات در ذهن ما از بین رفت، ما میزان محبت و استقبال مردم را نسبت به خود احساس کردیم، همه می خواستند بدون هیچ هزینه ای به ما خدمات بدهند و احساس کردم در وطن خودم هستم.

روجاس در ادامه گفت که او و همسرش تا لحظات آخر برای سفر به عراق تردید داشتند و بعد از برقراری ارتباط با دو عراقی که از آنها استقبال کردند تا سفر آنها را تسهیل کنند، تصمیم گرفتند که این سفر را آغاز کنند.

روجاس در ادامه به وبگاه الجزیره گفت: وقتی به عراق سفر می کنید و وارد خانه های مردم عراق می شوید، احساس می کنید که صاحب خانه هستید و آنها مهمان شما هستند و این همان چیزی است که در مورد سخاوت و مهمان نوازی مردم عراق گفته می شود.

چیزی که من خیلی دوست داشتم این بود که مردم عراق به ما به چشم مهمان نگاه می کردند، نه به چشم دولت کشوری که به آن تعلق داشتیم.

آنها فقط تمایل داشتند که به ما کمک کنند و این چقدر عالی است، سیاست مطلقاً ربطی به مردم ندارد و مردم برای مردم هستند.

از زمان حمله آمریکا در سال 2003، عراق یکی از مقاصدی بوده  که گردشگران خارجی به دلیل شرایط ناپایدار امنیتی و سیاسی به آن سفر نمی ‌کرده اند، علاوه بر این که ویزای ورود، نیاز به زمان بیشتری برای درخواست و منتظر ماندن تا زمان صدور آن داشته است.

این امر و دلایل دیگر تمایل گردشگران را برای بازدید از این کشور از بین برده است.

اما در 15 مارس سال گذشته، دولت عراق الزام به دریافت ویزا پیش از ورود به کشور را برای شهروندان 36 کشور جهان لغو کرد و آنها اکنون می توانند در بدو ورود به عراق از راه های هوایی، زمینی و دریایی در ازای پرداخت هزینه (75 دلار آمریکا) ویزای ورود به کشور را دریافت کنند.

تسهیلات ویزا برای ورود به این کشور، بدون تردید پس از ترس بسیار گردشگران، به ویژه هنگام تسلط گروه تروریستی داعش بر مناطق وسیعی از شمال و شمال غربی عراق در سال 2014 به شدت گردشگران را برای سفر به عراق ترغیب کرده است.

این در حالی است که برخی دیگر از گردشگران آن را فرصتی استثنایی برای بازدید از مناطقی یافتند که جنگ علیه داعش را تجربه کرده بودند.

در بغداد، دو مرد جوان به نام های دیار طلال (26 ساله) و اسامه موسی (32 ساله) صفحه ای به نام کافه مسافران عراقی را راه اندازی کردند که هدف آن بهبود شرایط گردشگری در کشور با ترویج مفهوم شهروندی جهانی و معرفی جاذبه های گردشگری عراق و سایر اطلاعات مهم به گردشگران خارجی بوده است.

این صفحه در سال 2019 در شبکه های اجتماعی فیس ‌بوک و اینستاگرام راه‌اندازی شد و بعدها به یک اقدام واقعی تبدیل شد که در آن فعالیت‌ های اجتماعی و دیدارهای متنوعی میان ساکنان داخل و خارج از کشور برای تبادل فرهنگی و دانش میان ملیت ‌های مختلف صورت می گرفت.

در صفحه فیس بوک کافه مسافران عراق، بیش از 32 هزار عضو از شهرهای مختلف عراق و کشورهای دیگر وجود دارند که تجربیات سفر خود را از طریق عکس ها و و ویدیوهایی به اشتراک می گذارند و سوالات مربوط به سفر را می پرسند و اعضای صفحه به آن پاسخ می دهند و همه از این پاسخ ها استفاده می کنند.

از سوی دیگر، «محمد عوده حسین العبیدی»، رئیس سندیکای جهانگردی عراق، می گوید که آینده گردشگری در عراق در سطح خاورمیانه با توجه به تنوع جاذبه های گردشگری که ویژگی خاص عراق است در شرایط بسیار مطلوبی خواهد بود.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا