خبر اولسیاسی

عراق برنامه‌های خرید تسلیحات از روسیه را به دلیل تحریم‌های غرب به تعویق انداخت

وزارت دفاع عراق برنامه خرید سلاح و تجهیزات و لوازم یدکی نظامی مختلف از روسیه علاوه بر بالگردهای از نوع می 35 را به دلیل تحریم‌های اعمال شده بر روسیه به تعویق انداخته است.

میدل ایست نیوز: یک مسئول نظامی در عراق در گفت وگویی با العربی الجدید گفت بغداد برنامه های خرید سلاح و تجهیزات از روسیه از جمله بالگردهای می 35 و سلاح دفاعی و مهمات را در پی تحریم های مالی و اقتصادی اعمال شده بر روسیه به دلیل حمله اش به اوکراین به تعویق انداخته است.

تسلیحات روسیه در زرادخانه ارتش عراق

تسلیحات روسی حدود 30 درصد از زرادخانه ارتش عراق را تشکیل می دهد که اکثر آن از سلاح های قدیمی قبل از حمله امریکا به عراق در سال 2003 هستند که مجددا تعمیر و بازسازی شدند.

در سال 2012 و در دولت نوری المالکی، نخست وزیر اسبق عراق قراردادهای متعددی با مسکو برای خرید خودروهای زرهی و سلاح های جنگی و بالگردهای هجومی منعقد شد.

عراق امروز در سطح گسترده ای از انواع مختلف و متعدد سلاح روسیه استفاده می کند که بارزترین آن بالگردهای می 28 و می 35 علاوه بر تانک های مختلف روسیه همانند تی 72 و تی 90 و تی 55 و تانک های متوسط ام 46 و هاوتزر 122 میلی متری است.

ارتش عراق از خودروهای زرهی ام تی و بی تی و سامانه های موشکی پانتسیر اس 1 علاوه بر راکت های گراد و کاتیوشا و خمپاره های چندبرد و موشک های ضد زره کورنت علاوه بر سلاح متوسط و سبک نیز استفاده می کند.

بغداد برنامه های تسلیحاتی از روسیه را به تعویق انداخت

به گفته مسئول نظامی عضو وزارت دفاع عراق، این وزارتخانه در واقع برنامه قبلی خرید سلاح و تجهیزات و لوازم یدکی نظامی مختلف از روسیه علاوه بر بالگردهای از نوع می 35 که کارایی آن در عملیات ویژه ضد داعش ثابت شده را به تعویق انداخته است.

وی اشاره کرد که این اقدام به دلیل تحریم های غرب علیه روسیه و جزئیات سازوکار پرداخت مالی انجام شده و هیچگونه جوانب سیاسی دیگری ندارد.

این مسئول نظامی عراق تاکید کرد که در حال حاضر هیچ توافقنامه ای منعقد شده ای در این خصوص با مسکو وجود ندارد و توضیح داد که برنامه عراق خرید سلاح و تجهیزات نظامی از روسیه بود که به دلیل تحریم ها علیه مسکو به تعویق افتاد.

پیش از این نیز بانک مرکزی عراق در نامه ای به دولت پیشنهاد داده بود دولت از هرگونه عقد قرارداد جدید با روسیه به دلیل تحریم های امریکا بر مسکو خودداری و تعاملات مالی با روسیه یا تعلیق کند.

عراق در سال 2012 نخستین قرارداد خود با مسکو را به ارزش بیش از یک میلیارد و 300 میلیون دلار برای خرید 30 بالگرد هجومی می 28 و 42 سامانه موشکی زمین به هوای پیشرفته پانتسیر اس 1 علاوه بر خودروهای زرهی و سلاح سنگین و سایر تجهیزات نظامی امضا کرد.

عراق بعدا نیز قراردادهای دیگری برای خرید بالگرد، توپ و سامانه های موشکی مختلف علاوه بر محموله های مهمات که در سال 2015 و 2016 به اوج خود رسید، امضا کرد.

در همین راستا هادی السلامی، نماینده مجلس عراق به العربی الجدید گفت که مسکو پیشتر آمادگی خود برای عقد قرارداد تسلیحاتی با بغداد را اعلام کرده بود اما این امر با وجود تحریم های امریکا و اروپا که اخیرا بر روسیه اعمال شده و با توجه به امکان تحریم عراق و توقف برخی حمایت های بین المللی از آن، امکان پذیر نیست.

وی گفت اکنون در تعامل با این پرونده با توجه به تداوم جنگ روسیه علیه اوکراین احتیاط می شود.

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا