خبر اولسیاسی

امیرعبداللهیان در بیروت: پیام‌های متعارضی از سوی مقامات ارشد عربستان دریافت کرده‌ایم

وزیر خارجه ایران در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با همتای لبنانی خود گفت: از بازگشت روابط عادی با عربستان سعودی استقبال می کنیم اما پیام های متعارضی از طرف مقام‌های ارشد سعودی دریافت کرده‌ایم.

میدل ایست نیوز: حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران اعلام کرد که برای رسیدن به یک توافق خوب، قوی و پایدار آماده‌ایم؛ اما نه به قیمت عبور از خط قرمز جمهوری اسلامی ایران.

به گزارش ایرنا، حسین امیرعبداللهیان در کنفرانس خبری مشترک با عبدالله بوحبیب وزیر خارجه لبنان، گفت: با توجه به تجربه ارزشمند دیپلماسی آقای وزیر بو حبیب، ما درباره مذاکرات وین گفت‌وگو کردیم. معتقدیم طرف آمریکایی به جای بازی زمان، بازی با کلمات و اتلاف وقت باید رفتاری واقع‌بینانه و رویکردی درست را انتخاب کند.

وی تاکید کرد: در صورت واقع‌بینی طرف آمریکایی، توافق در کوتاه‌مدت دست یافتنی است.

وزیر امور خارجه ایران یادآور شد: در صورت رسیدن به نقطه پایانی توافق، همه کشورهای منطقه از آن سود خواهند برد، در موضوع لغو تحریم‌ها، همچنان به نقطه پایانی نزدیک هستیم.

وی با بیان اینکه ما ضمن اینکه مقاومت را تنها گزینه برای تشکیل دولت فلسطینی می‌دانیم، گفت: اما معتقد هستیم که برگزاری رفراندوم بین همه ساکنان اصیل فلسطینی اعم از مسلمان، یهودی و مسیحی، می‌تواند آینده سیاسی فلسطین را با رأی مستقیم مردم فلسطین رقم بزند.

ایران دو نیروگاه برق در لبنان احداث می‌کند

رییس دستگاه دیپلماسی ایران ابراز داشت: مایلم به همه شهدای مقاومت و شهدای بزرگ لبنان ادای احترام کنم. امروز نام لبنان به نام مقاومت گره خورده است.

امیرعبداللهیان با بیان اینکه اگر نیروهای مقاومت منطقه نبودند، امروز در منطقه ما داعش حضور داشت و منطقه شکل دیگری پیدا می‌کرد، گفت: در همین جا یاد و خاطره همه شهدای لبنان، شهید سردار سلیمانی و شهید ابومهدی المهندس را گرامی میداریم.

وزیر امور خارجه ایران با اشاره به برگزاری انتخابات پارلمانی آتی در لبنان گفت: جامعه با نشاط سیاسی لبنان در آستانه برگزاری انتخابات پارلمانی است. انتخابات نمونه بارزی از دموکراسی قوی در لبنان است. ما اطمینان داریم با درایت رهبران لبنانی و نقش‌آفرینی مردم، انتخاباتی سراسر موفقیت برای آینده روشن لبنان، رقم زده خواهد شد.

وی همچنین اشاره کرد: با همکارم آقای بوحبیب در خصوص تحولات منطقه از جمله گفت‌وگوهای ایرانی – سعودی مشورت داشتیم. از بازگشت روابط طبیعی سعودی با ایران نیز استقبال می‌کنیم.

وزیر امور خارجه ایران با اشاره به دیدار خود با نخست وزیر لبنان، اظهار داشت: ایران همچنان برای حل مشکلات برق لبنان آمادگی دارد دو نیروگاه برق هزار مگاواتی در لبنان احداث کند.

امیرعبداللهیان خاطرنشان کرد: ما برای همکاری با لبنان جهت عبور از شرایط سخت اقتصادی کنونی، پیشنهاداتی را ارایه دادیم که توسط مقامات لبنان، مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.

پیام‌های متعارضی از عربستان دریافت کردیم

وزیر خارجه ایران افزود: ما با همکارم وزیر خارجه لبنان در مورد موضوعات منطقه از جمله گفت‌وگوهای ایران و عربستان در بغداد صحبت داشتیم و از بازگشت روابط عادی با عربستان سعودی استقبال می کنیم اما پیام های متعارضی از طرف مقام‌های ارشد سعودی دریافت کرده‌ایم.

امیرعبداللهیان تصریح کرد: انتظار داریم عربستان در راستای خیر منطقه عمل کند. ما جنگ در اوکراین، افغانستان، یمن و هر جای عالم را محکوم می‌کنیم و از اینکه انسانها در این کشورها و فلسطین آواره شوند دلمان به درد می آید.

وی ادامه داد: ایران از تشکیل دولت واحد فلسطینی در سراسر سرزمین تاریخی فلسطین به پایتختی قدس با صدای بلند حمایت می‌کند. ما ضمن اینکه مقاومت را برای تشکیل دولت فلسطینی لازم می دانیم اما معتقد به برگزاری رفراندوم بین ساکنین اصیل فلسطینی اعم از مسیحی، مسلمان و یهودی نیز هستیم.

وزیر خارجه ایران درباره سفر به لبنان هم گفت:‌ ما در بیروت هستیم تا بگوییم جز خیر مردم لبنان را نمی خواهیم. ماه گذشته در حاشیه اجلاس امنیتی مونیخ با نجیب میقاتی نخست وزیر لبنان دیدار داشتم و به ایشان گفتم ایران همچنان آمادگی دارد برای حل مشکل برق لبنان دو نیروگاه یک هزار مگاواتی در این کشور بسازد . ایران ثابت کرده در شرایط سخت در کنار دوستان خود خواهد ماند و ما برای همکاری با لبنان برای عبور از شرایط سخت اقتصادی کنونی پیشنهادات دیگری نیز به مقامات لبنانی داده‌ایم.

وی در پایان افزود: امروز نام لبنان به نام مقاومت گره خورده و اگر مقاومت مردم لبنان نبود بیروت زیر چکمه اشغالگران صهیونیستی قرار داشت. اگر مقاومت مدافعین‌حرم نیز در منطقه نبود امروز داعش در منطقه ما حضور داشت و منطقه شکل دیگری پیدا می کرد. جامعه لبنان در آستانه انتخابات پارلمانی است و ما مطمئن هستیم با درایت رهبران لبنان و مردم این کشور انتخابات، نتیجه روشنی برای لبنان رقم خواهد زد.

منبع
ایرنا

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا