خبر اولسیاسی

مجلس در انتظار رسیدن به حد نصاب؛ تعویق ساعت برگزاری جلسه انتخاب رئیس جمهوری عراق

در غیاب بسیاری از نمایندگان، از جمله شماری از اعضای ائتلاف انقاذ وطن، جلسه به رسمیت نرسیده است.

میدل ایست نیوز: در حالی که هیئت رئیسه مجلس عراق ساعت 11 صبح به وقت محلی را زمان آغاز جلسه مجلس برای انتخاب رئیس جمهوری تعیین کرده، هنوز شمار حاضران به مقتدار حد نصاب تشکیل جلسه نرسیده است.

خبرگزاری رسمی عراق در خبری تأکید کرد که نمایندگان عضو ائتلاف «انقاذ وطن» (صدر، حزب دموکرات، ائتلاف السیاده) و همچنین اعضای فراکسیون امتداد و الجیل الجدید در مجلس حاضر شده‌اند.

با وجود این، منابع دیگر تأکید کردند که در غیاب بسیاری از نمایندگان، از جمله شماری از اعضای ائتلاف انقاذ وطن، جلسه به رسمیت نرسیده است.

اطراف سیاسی عراقی از چند روز پیش تلاش‌های بسیاری را درباره تشکیل این جلسه آغاز کردند. مقتدی صدر در نامه‌ای خطاب به نیروهای مستقل از آنان خواهش کرد که در جلسه حاضر شوند تا بتوان دولت «اکثریت ملی» را تشکیل داد.

در برابر، چارچوب هماهنگی نیروهای سیاسی شیعه (همه احزاب شیعی به غیر از جریان صدر) تأکید کرد که از امکان شکستن نصاب جلسه برخوردار است و می‌تواند با آبستراکسیون مانع به حد نصاب رسیدن جلسه شود.

مجلس عراق ۳۲۹ کرسی دارد و طبق قانونی باید با حضور دو سوم اعضا تشکیل شود، ضمن اینکه رئیس جمهوری منتخب باید رأی دو سوم حاضران را به دست آورد.

چارچوب هماهنگی نیروهای سیاسی شیعه پیش‌تر بر عدم مشارکت در این جلسه به منظور ادامه مشورت‌‌ها و مذاکرات سیاسی برای تشکیل حکومت توافقی تأکید کرده بود.

نمایندگان جریان صدر طبق معمول به صورت کفن پوش از صبح امروز در مجلس عراق حاضر شده و تشکیل جلسه دادند.

خبرنگار «الفرات نیوز» در مجلس عراق نیز تأکید کرد که شمار نمایندگان حاضر کمتر از 140 نفر است.

همچنین منابعی خبری دادند که «محمد الحلبوسی»، رئیس مجلس عراق که از سران فراکسیون السیاده (بزرگ‌ترین فراکسیون اهل سنت عراق) است، در حال تماس با اعضای این فراکسیون برای حضور در مجلس است.

این دومین تلاش برای تشکیل جلسه انتخاب رئیس جمهوری عراق است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا