خبر اولسیاسی

سفر بلینکن به منطقه برای بررسی پرونده‌های مهمی نظیر توافق با ایران و عادی سازی روابط با اسرائیل

امکان دستیابی به توافق با ایران، اسرائیل و متحدان امریکا در منطقه از جمله کشورهای عضو شورای همکاری را نگران کرده است؛ کشورهایی که ایران را تهدیدی برای خود می دانند.

میدل ایست نیوز: آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه امریکا طی سفری رسمی و برای مذاکره با کشورهای عربی که با اسرائیل عادی سازی روابط کردند، وارد منطقه شد و سفر منطقه ای خود را با اسرائیل آغاز کرد.

بلینکن در سفر خود به منطقه امروز و فردا با وزرای امور خارجه اسرائیل، مراکش، مصر، بحرین و امارات متحده عربی در صحرای النقب دیدار و گفت وگو خواهد کرد.

اما تمرکز سفر بلینکن به منطقه که با اسرائیل آغاز شده و شامل کرانه باختری، الجزائر و مراکش نیز خواهد شد، بر کسب حمایت برای اوکراین پس از حمله روسیه است.

مقامات امریکایی گفته اند دو مساله اساسی دیگر در این سفر بررسی خواهد شد که آن اطمینان خاطر دادن به اسرائیل درخصوص توافق قریب الوقوع با ایران و احتمال کمبود جهانی گندم در پی حمله روسیه به اوکراین است که امکان دارد بحرانی را در خاورمیانه که به شدت وابسته به واردات این محصول است، ایجاد کند.

سفر بلینکن به اسرائیل در حالی انجام می شود که مذاکرات احیای توافق هسته ای ایران به مراحل نهایی خود نزدیک می شود.

مقامات امریکایی گفته اند دستیابی به توافق به یک یا دو مساله اساسی بستگی دارد اما تهران باید گزینه های سخت را انتخاب کند، اگر به دنبال توافق است.

امکان دستیابی به توافق با ایران، اسرائیل و متحدان امریکا در منطقه از جمله کشورهای عضو شورای همکاری را نگران کرده است؛ کشورهایی که ایران را تهدیدی برای خود می دانند.

نفتالی بنت در فوریه 2022 در همین رابطه گفته بود که به شدت از احتمال توافق هسته ای جدید ناخشنود و نگران است چرا که این توافق مانع از توسعه سلاح هسته ای ایران نخواهد بود.

وزیر امور خارجه امریکا در ادامه سفر خود با محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در رام الله دیدار خواهد کرد.

به نظر می رسد نگرانی فلسطینی ها از تشویق کشورهای عربی توسط امریکا به عادی سازی روابط با اسرائیل و کاهش حمایت های امریکا از فلسطین موضوع بحث دو طرف باشد.

رئیس دستگاه دیپلماسی امریکا سپس به مراکش و الجزائر خواهد رفت تا مساله امنیت منطقه و منطقه مورد مناقشه صحرای غربی را بین این دو همسایه بررسی کند.

بلینکن در سفر خود به مراکش با محمد بن زاید، ولیعهد ابوظبی دیدار خواهد کرد تا مسائلی مرتبط با روسیه، چین و ایران و جنگ در یمن و افزایش شدید قیمت نفت را بررسی کند.

منبع
القدس العربی

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا