خبر اولسیاسی

پایان نشست النقب بدون اشاره به مذاکرات هسته‌ای ایران

نشست النقب با حضور وزرای خارجه اسرائیل، امریکا و 4 کشور عربی، بدون صدور بیانیه ای مشترک به پایان رسید.

میدل ایست نیوز: نشست النقب با حضور وزرای امور خارجه اسرائیل، امریکا و 4 کشور عربی امروز در جنوب اسرائیل و بدون صدور بیانیه ای مشترک به پایان رسید.

در این نشست سامح شکری، وزیر امور خارجه مصر، عبدالله بن زاید، وزیر امور خارجه امارات، عبداللطیف الزیانی، وزیر امور خارجه بحرین، یائیر لاپید، وزیر امور خارجه اسرائیل و آنتونی بلینکن، رئیس دستگاه دیپلماسی امریکا حضور داشتند.

پیش از این نشست شش جانبه امروز، وزیر امور خارجه اسرائیل دیدارهای جداگانه ای با وزرای امور خارجه کشورهای حاضر در این نشست انجام داد.

وزیر امور خارجه اسرائیل در سخنرانی خود اعلام کرد که تصمیم گرفته شده این نشست به یک مجمع دائمی تبدیل شود و اشاره کرد که این نشست نشان دهنده تبلور یک نهاد امنیتی منطقه ای برای مقابله با چالش های امنیتی کشورهای حاضر در این کنفرانس است.

وی افزود: امروز با یکدیگر به همراه دوست نزدیکمان امریکا، در را به روی ملت های منطقه از جمله فلسطینی ها می گشاییم و تغییر راه تروریسم و تخریب و مشارکت با ما در آینده ای بهتر با وجود پیشرفت و موفقیت را پیشنهاد می کنیم.

لاپید در ادامه تصریح کرد: این نهاد جدید و توانایی های مشترک دشمنان مشترک ما و در راس آن ایران و دست نشانده های آن را می ترساند.

از طرفی دیگر آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه امریکا گفت: کشورهایی که در این نشست حضور دارند با یکدیگر برای مقابله با چالش های امنیتی و تهدیدها از جمله تهدیدهای ایران و دست نشانده های آن همکاری می کنند.

وی اشاره کرد که توافق های عادی سازی روابط با اسرائیل، جایگزینی برای پیشرفت در مذاکرات بین فلسطینی ها و اسرائیلی ها نیست.

وزیر امور خارجه امریکا بیان کرد که در نشست امروز چگونگی کمک و حمایت کشورهایی که با اسرائیل عادی سازی روابط کرده اند، از تشکیلات خودگردان و ملت فلسطین و بهبود سطح زندگی آنها در کرانه باختری و نوار غزه بررسی شد.

از سوی دیگر وزیر امور خارجه مصر موضع کشور خود مبنی بر صلح فراگیر از طریق برپایی کشور مستقل فلسطین در مرزهای 1967 به پایتختی قدس شرقی را اعلام کرد.

موضع مصر توسط عبداللطیف الزیانی، وزیر امور خارجه بحرین نیز مطرح شد.

وزیر امور خارجه امارات نیز این نشست را یک لحظه تاریخی برای حاضران در سالن و بیرون از آن توصیف کرد و گفت آنچه برای آن در تلاش هستند، تغییر روایت در منطقه و ایجاد آینده ای متفاوت است.

با وجود اینکه ایران یکی از موضوعات اعلام شده برای بررسی در این نشست بود اما تقریبا اشاره ای به پرونده هسته ای ایران نشد بلکه تمرکز گفت وگوها بر همکاری مشترک در زمینه های مختلف بود.

در مقابل محمد اشتیه، نخست وزیر فلسطین دیدارهای وزرای امور خارجه کشورهای عربی با همتای اسرائیلی خود را محکوم کرد و آن را وهم و سراب خواند.

از 22 کشور عربی، مصر و اردن در سال های 1979 و 1994 توافق صلح با اسرائیل امضا کردند.

امارات، بحرین و مراکش نیز در سال 2020 و سودان در سال 2021 توافق عادی سازی روابط با اسرائیل را امضا کردند.

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا