خبر اولمقالات

هشدار وقوع بحران انسانی در عراق درپی کاهش آب رودخانه های دجله و فرات

ورودی آب از کشور ترکیه به دجله و فرات 50 درصد کاهش یافته و ورودی آب از سرشاخه ‌های سد دربندیخان در ایران به میزان صفر درصد و سد دوکان به میزان 70 درصد کاهش یافته است.

میدل ایست نیوز: به نوشته وبگاه ایندیپندنت عربی، کاهش شدید آب وارد شده به دو رودخانه دجله و فرات در مدت زمان اخیر از وقوع یک فاجعه انسانی در سال های آینده خبر می دهد.

اگر مقامات عراقی با این مسئله با جدیت برخورد نکنند تا خسارت های ناشی از آن کاهش یابد و به بحران دیگری تبدیل نشود، این بحران نیز به لیست بحران هایی که کشور در دهه های اخیر شاهد آن بوده است، اضافه خواهد شد.

عراق سالانه برای تغذیه رودخانه های خود به آب های وارد شده از ترکیه و ایران، به ویژه در فصل تابستان وابسته است، علاوه بر ریزش باران و برف که در مدت زمان اخیر شاهد کاهش چشمگیر و بی سابقه ای بوده است.

دولت های عراق بارها در طول سال های گذشته، ایران و ترکیه را به مذاکره برای ایجاد راه حل در موضوع تقسیم منابع آب، چه آنکه به دو رودخانه دجله وفرات مربوط است و چه به بازگرداندن مسیر رودخانه کارون به شرایط طبیعی آن برای تغذیه شط العرب دعوت کرده اند، ولی به نتایج مثبت قابل ذکری منجر نشده است.

«عون ذیاب»، سخنگوی وزارت منابع آب عراق گفت: این وزارتخانه با ترکیه و ایران برای توافق در موضوع تقسیم سهم آبی دو رودخانه دجله و فرات مذاکره خواهد کرد.

وی در ادامه افزود که آب وارد شده به رودخانه فرات به شدت و بیش از حد انتظار در حال کاهش است، علاوه بر کاهش قابل توجه بارندگی در ماه آوریل گذشته که بر حجم آب تغذیه‌ کننده رودخانه و حجم ذخایر آب موجود تاثیر گذاشته است.

در 11 ماه مه گذشته، وزارت کشاورزی اعلام کرد که ۴۵۰ هزار هکتار در قالب طرح تابستانی برای کشت محصولات استراتژیک و سبزیجات فصل کشاورزی 2021 زیر کشت رفته و از پروژه های رودخانه ها و چاه ها آبیاری شده است.

این میزان نسبت به فصل گذشته در سال 2020 کاهش داشته که بیش از ۵۵۰هزار هکتار مساحت بوده است.

بر اساس بیانیه ای که از سوی «حمید النایف»، سخنگوی رسمی وزارت کشاورزی عراق صادر شده، طرح کشاورزی شامل کاشت یک میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار برنج در حوزه رودخانه فرات است که در استان های نجف، دیوانیه، مثنی و ذی قار تقسیم شده است.

النایف همچنین گفت: کاهش سطح آب در سد حمرین در نتیجه کمبود ورودی آب، طرح کشاورزی در استان دیالی را به تأمین آب برای باغداری محدود کرده است.

«مهدی رشید»، وزیر منابع آب عراق در ماه مه گذشته با همتای سوری خود، «تمام رعد» دیدار و گفت‌وگو کرد.

رشید گفت: ورودی آب از کشور ترکیه به رودخانه‌ های دجله و فرات 50 درصد کاهش یافته و ورودی آب از سرشاخه ‌های سد دربندیخان در ایران به میزان صفر درصد و سد دوکان به میزان 70 درصد کاهش یافته است.

«فاضل الزغبی»، پژوهشگر حوزه امنیت غذایی نیز به نوبه خود نسبت به وقوع یک فاجعه کشاورزی، زیست محیطی و اجتماعی هشدار داد که عراق در نتیجه کمبود مورد انتظار در ورودی آب رودخانه های خود به ویژه رودخانه فرات شاهد آن خواهد بود.

وی در ادامه افزود تا سال 2025 نیمی از جمعیت جهان به دلیل افزایش تقاضا از کمبود آب رنج خواهند برد و در حدود سال 2050، جمعیت جهان 50 درصد افزایش می یابد که تقاضا برای آب را افزایش خواهد داد و جهان مجبور به کاهش مساحت زمین های کشاورزی خواهد بود.

همچنین پیش بینی ها حاکی از آن است که سطح آب های زیرزمینی به علت کمبود بارندگی کاهش خواهد یافت.

الزغبی همچنین نسبت به وقوع یک فاجعه زیست محیطی هشدار داد که از کاهش کیفیت آب دو رودخانه دجله و فرات در نتیجه کاهش درصد آب ناشی می شود و همچنین بسیاری از کشاورزان به دلیل کمبود منابع آب، شغل خود را از دست خواهند داد که این امر به افزایش درصد بیکاری منجر خواهد شد و بستر مناسبی برای رشد تروریسم، جنایت های سازمان یافته و قاچاق مواد مخدر ایجاد خواهد شد.

به نوشته وبگاه شفق نیوز، عراق از کمبود آب در نتیجه کمبود باران و کاهش ورودی آب رودخانه ‌های دجله و فرات رنج می‌برد که بر برنامه کشاورزی در فصل جاری تأثیر گذاشته و آن را نسبت به فصل گذشته به میزان 50 درصد کاهش داده است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا