سیاسی

تأکید عراق بر ضرورت طراحی چارچوب مذاکرات ضامن صلح در یمن

وزارت امور خارجه عراق ضمن استقبال از آتش بس موقت در یمن، بر ضرورت طراحی چارچوب برای مذاکرات ضامن صلح فراگیر و دائمی تأکید کرد.

میدل ایست نیوز: وزارت امور خارجه عراق ضمن استقبال از آتش بس موقت در یمن، بر ضرورت طراحی چارچوبی برای مذاکرات ضامن صلح فراگیر و دائمی تأکید کرد.

وزارت امور خارجه عراق امروز (شنبه 2 آوریل) با انتشار بیانیه‌ای رسمی از اعلام آتش‌بس و توقف عملیات نظامی به مدت دو ماه در یمن و در مرزهای یمن با عربستان استقبال کرد.

در این بیانیه از تلاش‌های شورای همکاری و پیشبرد طرح گفت‌وگوهای یمنی ـ یمنی با هدف آتش‌بس در یمن قدردانی و بر حمایت از تلاش‌های نماینده سازمان ملل و دیگر کشورهای ذی‌ربط برای حل بحران و جاانداختن منطق گفت‌وگو تأکید شده است.

این بیانیه افزوده که این تلاش‌ها می‌تواند فرصتی برای تحقق صلح و حاکم کردن منطق تازه ای بر امنیت و ثبات منطقه باشد.

وزارت خارجه عراق همچنین تأکید کرده که راه حل سیاسی تنها راه برای پایان دادن به جنگ است و لازم است که همگان با طراحی چارچوبی برای روند مذاکراتی که ضامن صلح فراگیر و دائمی باشد برای خروج یمن از بحران تلاش کنند.

شب گذشته، «هانس گروندبرگ»، فرستاده سازمان ملل در امور یمن از موافقت طرف‌های یمنی با طرح آتش‌بس دو ماهه در این کشور خبر داد و اعلام کرد که این آتش‌بس از 2 آوریل از ساعت 7 به وقت محلی آغاز می‌شود و قرار است به کشتی‌های سوخت نیز اجازه ورود به بندر الحدیده داده شود.

فرستاده سازمان ملل در امور یمن همچنین از امکان برقراری پروازهای محدود از فرودگاه صنعا خبر داد و خاطرنشان کرد که این آتش‌بس با توافق طرفین قابل تمدید است.

«محمدعلی الحوثی»، عضو شورای عالی سیاسی یمن در توئیتی با بیان اینکه آتش بس اعلامی از سوی فرستاده سازمان ملل اعتبار خود را با اجرایی شدن به دست خواهد آورد، ازملت یمن خواست هوشیار باشند و جانب احتیاط را رعایت کنند.

از سویی «محمد عبدالسلام»، رئیس تیم مذاکره کننده انصارالله از اعلام آتش بس از سوی سازمان ملل استقبال کرد و افزود که به موجب این آتش بس عملیات نظامی متوقف می‌شود، فرودگاه بین‌المللی صنعا بازگشایی می‌شود و همچنین امکان ورود تعدادی کشتی به بندر الحدیده برای سوخت‌رسانی در طول دو ماه آینده مهیا می‌شود.

بسیاری کشورهای جهان از جمله ایران، عربستان، امریکا، انگلستان، مصر، ترکیه از این آتش بس استقبال کرده اند.

منبع
وزارت خارجه عراق

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا