سیاسی

راهکار پیشنهادی «عادل عبدالمهدی» برای پایان دادن به بحران سیاسی در عراق

نخست وزیر سابق عراق برای خروج عراق از وضعیت بحرانی پیشنهاد کرد که انتخاب نامزد نخست وزیری در جلسه با حضور همه نمایندگان شیعه حل و فصل شود.

میدل ایست نیوز: نخست وزیر سابق عراق برای خروج عراق از وضعیت بحرانی پیشنهاد کرد که نامزد نخست وزیری در جلسه با حضور همه نمایندگان شیعه حل و فصل شود.

«عادل عبدالمهدی»، نخست‌وزیر سابق عراق، با انتشار مطلبی در فیسبوک رسمی خود به اشاره به وضعیت بن‌بست سیاسی در عراق پیشنهادهایی را برای برون‌رفت از این وضعیت مطرح کرد.

او در این مقاله تأکید کرد که می‌توان وضعیت کشور را رها کرد تا تحولات پیاپی خارجی طرف‌های سیاسی داخلی را وادار به انتخاب کند، اما چنین چیزی ممکن نیست و باید راهی برای ایجاد اتصال میان مطالبه تشکیل دولت اکثریت ملی از سوی ائتلاف سه جانبه صدر و بارزانی و الحلبوسی و موضوع فراکسیون اکثریت که چارچوب هماهنگی آن را دنبال می‌کند یافت.

عبدالمهدی تأکید کرد که یک راه برون‌رفت از این وضعیت، دعوت از همه نمایندگان طیف اکثریت (شیعیان) و تشکیل جلسه‌ای خارج از مجلس برای انتخاب نخست‌وزیر است یعنی همان چیزی که در سال 2006 رخ داد و به انتخاب ابراهیم الجعفری به نخست‌وزیری انجامید.

به نظر عبدالمهدی همین کار را در مورد کردها و انتخاب رئیس جمهوری هم می‌توان انجام داد، چنان‌که در سال 2014 فؤاد معصوم در برابر برهم صالح رأی آورد.

او افزود که در این صورت، مخالفان از طیف‌های گوناگون «فراکسیون اقلیت ملی» را تشکیل می‌دهند به این شرط که آیین‌نامه داخلی مشخص و رئیسی با اختیارات مشخص و توزیع کامل میان کمیسیون‌های پارلمانی داشته باشد.

عبدالمهدی تأکید کرد که این فراکسیون اقلیت باید با نشست‌های دوره‌ای عملا کار دولت در سایه و دولت رقیب را انجام دهد و پرسش از وزرا یا استیضاح آنان را در مجلس مدیریت کند.

وی افزود که با تشکیل دو فراکسیون اکثریت و اقلیت، باید توزیع مناصب به صورت درست انجام شود تا هیچ طرفی احساس نکند که به حاشیه رانده شده است.

نخست وزیر سابق عراق افزود که این ایده‌هایی است که به صورت شخصی مطرح می‌کند و با هیچ کس در این باره مشورت نکرده و آن را راه حل ایدئال نمی‌داند و وضعیت ایدئال آن است که قانونی سالم برای احزاب و انتخابات تدوین شود که تکلیف فراکسیون اکثریت و دولت در سایه مستقیما در انتخاب مردم روشن شود و کار به چانه‌زنی‌های بعدی نکشد.

منبع
ناس نیوز

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا