خبر اولسیاسی

واکنش خالد مشعل به حمله موشکی سپاه به اقلیم کردستان

رئیس جنبش حماس در خارج تاکید کرد که اقلیم کردستان حق دارد موضع خود نسبت به حمله موشکی ایران به اربیل را مشخص کند و گفت دو طرف باید بر سر مسائل سیاسی فیمابین به تفاهم برسند.

میدل ایست نیوز: خالد مشعل، رئیس جنبش حماس در خارج با بیان اینکه اقلیم کردستان و ایران باید بر سر مسائل سیاسی با یکدیگر و در راستای منافع خود به تفاهم برسند، تاکید کرد که اقلیم کردستان حق دارد موضع خود نسبت به حمله موشکی ایران به اربیل را مشخص کند.

وی در مصاحبه ای با شبکه روداوو گفت: تا زمانی که دولت اقلیم کردستان روایت مشخصی درباره حمله موشکی ایران دارد، باید آن را با جمهوری اسلامی ایران در میان بگذارد به این معنا که این موضوع بین اقلیم کردستان و ایران در راستای حفظ منافع دو طرف بررسی شود.

مشعل در سوالی درباره واکنش خود نسبت به حمله موشکی ایران به اربیل اظهار داشت: این حادثه در سایه کشمکش بین اسرائیل و ایران رخ داد و در رسانه ها گفته شد که این پاسخ ایران نسبت به بمباران اهدافی در سوریه توسط اسرائیل بود. اقلیم کردستان روایت خود را دارد که من نشنیده ام اما کردستان حق دارد که موضع خود را مشخص کند.

وی در ادامه افزود: اسرائیل دشمن همه ما و دشمن همه مسلمانان و کردستان و عراق و امت اسلامی است.

رئیس حماس در خارج در پاسخ به سوالی درباره اینکه هدف حمله ایران پایگاه اسرائیلی یا منزل مسکونی بوده، گفت: من روایت اقلیم کردستان را نشنیده ام، اصل بر این است که این روایت با ادله و مستندات در رسانه ها اعلام شود. تا زمانی که اقلیم کردستان روایت مشخصی دارد باید آن را با جمهوری اسلامی بررسی کند به این معنا که این موضوع باید بین اقلیم کردستان و ایران در راستای حفظ منافع همه بررسی شود و این مساله ای است که به دو طرف مرتبط است و من به عنوان یک فلسطینی، اسرائیل دشمن نخست من است.

خالد مشعل درباره اینکه این حمله نقض حاکمیت و تجاوز به عراق بوده یا خیر، توضیح داد: گفتم اگر دولت اقلیم کردستان روایت مشخصی دارد، اصل بر این است که در تعامل با  ایران آن را از لحاظ سیاسی بررسی کند و در رسانه اعلام کند. من به شخصه نیاز هر کشور به امنیت و ثبات و منافع اش را درک می کنم اما هنگامی که برخی تعارضات یا روایت های متناقض و مختلف پیش می آید، اصل بر آن است که با تعامل سیاسی بین طرف های ذیربط بررسی شود.

وی در پاسخ به سوالی درباره اینکه به جز ایران چه کشوری سلاح در اختیار حماس قرار داد، گفت: تنها کشوری که به حماس سلاح داد، ایران بود اما پول را از ایران و سایر کشورها و طرف ها دریافت کردیم. ما از اوایل دهه 90 یعنی حدود 30 سال گذشته هنگامی که از ایران درخواست کردیم، آنها با پول، سلاح، آموزش و امنیت از ما استقبال کردند.

خالد مشعل درباره هدف ایران در حمایت از حماس گفت: این سیاست ایران است و این مساله تنها در مورد ایران صدق نمی کند بلکه کل جهان اینگونه است.

رئیس حماس در خارج در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا از مشارکت اسماعیل هنیه در مراسم تشییع شهید قاسم سلیمانی ناراحت بوده است، توضیح داد: برای چه باید ناراحت شویم. می دانم که ملت هایی هستند که به گونه ای دیگر به این مساله می نگرند چرا که برنامه های خود را در منطقه دارند اما برای ملت فلسطین، قاسم سلیمانی، حامی مقاومت فلسطین بود. کسی که از تو حمایت می کند باید از او قدردانی کنی و اگر فوت کند باید تسلیت بگویی در نتیجه اسماعیل هنیه برای تسلیت و با تصمیم سران حماس و نه شخص خود به مراسم تشییع سلیمانی رفت.

منبع
روداوو

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا