خبر اولسیاسی

العربی الجدید: توافق ایران و امریکا درباره آزادی اموال بلوکه شده/ اختلاف بر سر تحریم سپاه همچنان پابرجاست

منابع آگاه خبر دادند که با وجود ادامه اختلافات بر سر احیای برجام، توافق ایران و امریکا درباره آزادی بخشی از اموال بلوکه شده ایران در ازای آزادی 3 شهروند ایرانی ـ امریکایی تقریبا نهایی شده است.

میدل ایست نیوز: منابع آگاه خبر دادند که با وجود ادامه اختلافات بر سر احیای برجام، توافق ایران و امریکا درباره آزادی بخشی از اموال بلوکه شده ایران در ازای آزادی 3 شهروند ایرانی ـ امریکایی تقریبا نهایی شده است.

پایگاه خبری «العربی الجدید» به نقل از «منابع نزدیک به مذاکرات غیر مستقیم ایران و امریکا» خبر داد که ایران و امریکا در آستانه رسیدن به توافقی هستند که به موجب آن واشنگتن بخشی از اموال بلوکه‌شده ایران در خارج را آزاد می‌کند و در برابر ایران نیز 3 شهروندی ایرانی ـ امریکایی را از زندان آزاد خواهد کرد.

این منابع که نخواسته‌اند نامشان فاش شود گفته‌اند که اگر مشکل تازه‌ای پیش نیاید، این توافق تا چند روز آینده اجرا خواهد شد.

به گفته این منابع، این توافق در چارچوب تفاهماتی میان ایران و امریکاست که با واسطه کشورهای منطقه و اروپا انجام می‌شود و همچنین شامل خودداری ایران از دست زدن به اقدامات «تنش‌زا» در وضعیت نامشخص بودن رسیدن به توافق هسته‌ای می‌شود.

این منابع تأکید کرده‌اند که به موجب این توافق، ایران برخی اقدامات هسته‌ای خود را به صورت موقت متوقف می‌کند و بازرسی‌های آژانس بین‌المللی را به صورت محدود افزایش می دهد.

بر اساس این گزارش، امریکا موافقت کرده که 7 میلیارد دلار اموال ایران در کره جنوبی را آزاد کند و در ازای آن ایران 3 شهروند ایرانی ـ امریکایی، یعنی «مراد طاهباز»، سیامک نمازی و پدرش محمدباقر نمازی را آزاد کند.

این منابع گفته‌اند که اموال آزادشده در حسابی در خارج ایران سپرده می‌شود و ایران به صورت نقدی به آن دسترسی نخواهد داشت و از آن برای خرید کالاهای اساسی استفاده خواهد کرد.

به گفته این منابع، مذاکرات برای احیای توافق هسته‌ای (برجام) ادامه دارد هرچند رسیدن به توافق در آن همچنان نزدیک نیست و طرفین از حل نهایی اختلافاتشان فاصله دارند و توافق آزادی پول‌های بلوکه‌شده در ازای آزادی شهروندان امریکایی پس از این جمع‌بندی انجام شده که مذاکرات وین در آینده نزدیک به نتیجه نخواهد رسید.

این منابع افزوده‌اند که دولت امریکا «تقریبا» با برداشتن نام سپاه پاسداران از لیست گروه‌های تروریستی امریکا موافقت کرده اما با برداشتن تحریم‌ها از آن موافق نیست و در مورد نیروی قدس سپاه نیز کاملا مخالف برداشتن نام آن از لیست گروه‌های تروریستی است.

از سوی دیگر، به گفته این منابع، طرف ایرانی همچنان بر ضرورت برداشته شدن سپاه و نیروی قدس از لیست گروه‌های تروریستی و رفع تحریم همه نهادهای مربوط به سپاه تأکید می‌کند.

 

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا