اجتماعی

رسوم و آیین های خاص مردم امارات در ماه رمضان

در گذشته جشن آغاز ماه رمضان در امارات از شب نیمه ماه شعبان آغاز می شد که آن را حق اللیله می نامیدند.

میدل ایست نیوز: به نوشته وبگاه روزنامه البیان، ماه مبارک رمضان در کشور امارات متحده عربی دارای آداب و رسوم و آیین ها و خاطرات بسیاری در جنبه های مختلف زندگی مردم است و این آداب و رسوم و آیین های ماه مبارک رمضان با دیگر ماه های سال در امارات متفاوت است؛ چنان که این ماه، ماه صله رحم و دیدارهای خانودگی و جلسات شب نشینی تا زمان سحر است.

در گذشته ماه رمضان در امارات از حال و هوای متفاوتی برخوردار بود و هر سال با آغاز ماه رمضان خاطرات پدران و پدربزرگان به ده ها سال پیش بر می گردد و برخی خاطرات زیبا و حوادث خاطره انگیز مربوط به این ماه پر فضیلت برای آنها یادآوری می شود.

در گذشته جشن آغاز ماه مبارک رمضان در امارات از شب نیمه ماه شعبان آغاز می شد که به نام حق اللیله شناخته می شود.

در امارات رسم بر این بود که کودکان پس از نماز مغرب با لباس های سنتی خود گردهم می آمدند و دختران با لباس ‌های گلدوزی شده و پسران با کندوره و کلاهی گلدوزی شده با نخ ‌های طلا و آنها بر گردن خود کیسه ‌ای از پارچه به نام الخریطه را حمل می ‌کردند.

این کودکان به صورت گروهی حرکت می کردند و بر در خانه ها می ایستادند و شروع به خواندن سرودهای سنتی می کردند تا صاحبان خانه را برای دادن آجیل و شیرینی به آنها ترغیب کنند.

از ماه مبارک رمضان با جشن شادی استقبال می شود و رسم بر این بوده است که نزد بزرگ خانواده، چه پدربزرگ و چه پدر دور یک سفره جمع می شدند و اعضای خانواده یا مهمانان دعوت شده تمایل داشتند که غذاهای خاصی را تهیه کنند و با خود بیاورند و این رسمی است که همچنان نزد بسیاری باقی مانده است.

آداب و رسوم ماه رمضان در امارات تقریبا چندین نسل است که تغییری نکرده است و همان طور که در گذشته رسم بوده است، چند روز پیش از آغاز ماه مبارک برای ورود به این ماه آماده می شدند و ملزومات این ماه را تهیه می کردند و مجالس را برای گردهمایی خانواده و دوستان آماده می کردند و سپس المیر را می خریدند که رسمی کاملا اماراتی است و عبارت از تقدیم هدایایی به خانواده و دوستان به عنوان نوعی صله رحم است.

به گفته «ناصر الظفری»، شهروند اماراتی از عجمان، دیدار از خانواده و بستگان پس از نماز تراویح یکی از مهم ترین رسوم مردم امارات در ماه رمضان است که به آن شهرت دارند، علاوه بر خرید کردن و تهیه مایحتاج خانواده و ملزومات عید فطر و مغازه ها با یکدیگر رقابت می کنند و جشنواره های خرید برپا می شود.

همچنین در این ماه مبارک مجالسی معروف به مِیلس یا دیوانیه در طول ماه گسترش می یابد و صاحب خانه در صدر مجلس می نشیند تا از میهمانان خود پذیرایی کند.  

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا