اقتصادیخبر اول

بحران گندم در لبنان/ نانوایی ها از امروز تعطیل می شوند؟

رئیس اتحادیه نانوایان لبنان اعلام کرد که اگر اموال لازم برای واردات گندم اختصاص پیدا نکند امروز (دوشنبه) آخرین روز پخت نان در لبنان خواهد بود.

میدل ایست نیوز: رئیس اتحادیه نانوایان لبنان اعلام کرد که اگر اموال لازم برای واردات گندم اختصاص پیدا نکند امروز (دوشنبه) آخرین روز پخت نان در لبنان خواهد بود.

به گزارش «النهار»، «علی ابراهیم»، رئیس اتحادیه نانوایان لبنان، تأکید کرد که کشتی‌های حامل گندم در نزدیکی سواحل لبنان پهلو گرفته‌اند اما بانک مرکزی لبنان حاضر به تصفیه حساب با آنها برای تخلیه گندم نیست.

او گفت که اگر این مسئله حل نشود، امروز آخرین روز پخت نان در لبنان خواهد بود.

«علی رمال»، نماینده کارخانه‌های آسیاب گندم جنوب، نیز گفت که بحران گندم حادثه‌ای ناگهانی نیست و اجرای برخی قوانین سختگیرانه، کشور را به این وضعیت انداخته است.

او گفت که بانک مرکزی لبنان اوضاع را پیچیده‌تر کرده و در نتیجه بسیاری از نانوایی‌ها تعطیل شده و بسیاری از سوله‌های گندم کاملا خالی شده است.

اوایل ماه گذشته، «جورج بوشکیان»، وزیر صنایع لبنان، با انتشار توئیتی اعلام کرد که به علت ادامه بحران اوکراین و تأثیر آن بر واردات گندم در لبنان، دولت این کشور گندم را جیره‌بندی و استفاده از آن را منحصر به تولید نان کرده است.

بوشکیان گفت که تا زمانی که بتوان منبع تازه‌ای برای واردات گندم پیدا کرد، همه گندم کشور صرفا برای تولید نان استفاده خواهد شد و افزود که این بحران منحصر به لبنان نیست بلکه در همه دنیا پیش آمده است.

پیش از آن وزیر اقتصاد لبنان، خبر داد که این کشور فقط به اندازه مصرف یک ماه گندم دارد و افزود که لبنان در پی امضای قرارداد برای خرید گندم است.

او گفت که لبنان 60 درصد گندم مورد نیاز خود را از اوکراین وارد می‌کند و هم‌اکنون در حال مذاکره با کشورهای دیگر از جمله امریکا و هند و فرانسه در این باره است.

انفجار بندر بیروت در سال 2020 باعث شد که لبنان بزرگ‌ترین سوله گندم خود را از دست بدهد و به خرید محموله‌های کوچک گندم در حد مصرف دو ماهه مجبور شود.

«احمد حطیط»، نماینده اتحادیه واردکنندگان گندم، نیز گفت که در حال حاضر 5 کشتی حامل گندم در دریا هست که همه از اوکراین آمده است. او می‌گوید که این مقدار گندم برای یک ماه و نیم کفایت می‌کند.

به گفته حطیط لبنان سالانه 600-650 هزار تُن گندم وارد می‌کند که 80 درصد آن از اوکراین است. «گزینه جانشین اوکراین امریکاست با این تفاوت که محصول از اوکراین 7 روزه به لبنان می‌رسید و از امریکا 25 روزه می‌رسد… مشکل خواهیم داشت».

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا