خبر اولمقالاتنگاه خاورمیانه

بازتاب گسترده بازگشت یک وزنه مهم اهل سنت به صحنه سیاسی عراق

آزادی رافع العیساوی وزیر دارایی اسبق و از رهبران اهل سنت عراق موجب گمانه‌زنی درباره جایگاه رهبران سیاسی اهل سنت عراق شده است.

میدل ایست نیوز: آزادی رافع العیساوی، وزیر دارایی اسبق و از رهبران اهل سنت عراق، واکنش‌های بسیاری را در این کشور در پی داشته و موجب گمانه‌زنی درباره جایگاه رهبران سیاسی اهل سنت عراق شده است.

به گزارش «الجزیره» شورای عالی قضائی عراق روز یکشنبه با انتشار بیانیه‌ای تأکید کرد که دادگاه تخصصی پرونده‌های تروریستی در رصافه بغداد پس از پایان بازپرسی از العیساوی و انکار همه اتهامات از جانب وی و با توجه به اینکه تنها دلیل اتهامات وی اظهارات یک متهم دیگر بوده که بعدتر شهادت خود را تغییر داده، به این نتیجه رسیده است که هیچ شاهدی بر اتهام العیساوی در پرونده مبارزه با تروریسم وجود ندارد.

در این بیانیه تأکید شده که در نبود شواهد درباره اتهام، حکم آزادی العیساوی صادر و پرونده وی موقتا مسدود شده است.

این بیانیه چنان سروصدایی در عراق به پا کرد که شورای عالی قضائی عراق روز دوشنبه با انتشار بیانیه دیگری درصدد توضیح برآمد و از مطرح شدن اطلاعات غلط درباره این پرونده در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها انتقاد و تأکید کرد که تحقیقات از العیساوی درباره مبالغ مالی فراوانی که سرنوشت آنها مشخص نیست ادامه دارد.

شورای عالی قضائی عراق تأکید کرد که بازپرسی از العیساوی در پرونده‌های دیگر ادامه دارد.

همزمان فعالان شبکه‌های اجتماعی فیلمی از لحظه رسیدن رافع العیساوی به زادگاه خود، فلوجه در استان انبار، و تصاویری از دیدارهای وی با نمایندگان ائتلاف «عزم»، گروه سیاسی اهل سنت که با چارچوب هماهنگی نیروهای سیاسی شیعه متحده شده، منتشر کردند. تصاویری که واکنش‌های گوناگونی در پی داشت.

همزمان ایاد علاوی رئیس ائتلاف الوطنیه با انتشار توئیتی تأکید کرد که همچنان به عدالت دستگاه قضائی در مقام یکی از بنیان‌های ساخت حکومت اعتماد دارد و به العیساوی بابت «تبرئه»اش تبریک گفت و بازنگری واقعی در «پرونده هزاران متهمی» را خواستار شد که به گفته وی در پی اتهامات دسیسه‌پردازانه در زندان به سر می‌برند.

«احمد الطیب»، فعال رسانه‌ای عراق، در این باره تأکید کرد که با خروج رافع العیساوی از زندان بسیاری از سران سیاسی عراق با مشکل مواجه خواهند شد چون از جایگاه و پایگاه و محبوبیت و تأثیر العیساوی در میان اهل سنت عراق خبر دارند.

از سوی دیگر، «عصام حسن» عضو جریان صدر، تأکید کرد که حکم بازداشت العیساوی شراره‌ای بود که به ظهور گروه تروریستی داعش انجامید «اما امروز چارچوب هماهنگی با هدف ماندن در قدرت این گذشته را نادیده می‌گیرد و در پی بازسازی اعتبار العیساوی به عنوان یک رهبر سیاسی جایگزین محمد الحلبوسی است».

رافع العیساوی در 16 ژوئیه 2019 خود را به دستگاه قضائی عراق تسلیم کرد تا در همه احکام غیابی صادر شده درباره‌اش تجدید نظر شود.

العیساوی از شاخص‌ترین چهره‌های سیاسی اهل سنت عراق است که مناصب بسیاری از جمله وزیر مشاور در امور خارجه و وزیر دارایی در دولت نوری المالکی (2006-2014) داشته است. او از جانب نوری المالکی به همکاری با تروریست‌ها متهم و از وزارت دارایی برکنار شده بود. برکناری او موجب تظاهرات گسترده در مناطق اهل سنت عراق شد. تظاهراتی که در نهایت به ظهور داعش انجامید و باعث شد که داعش بتواند در مدتی کوتاه بخش‌های زیادی از خاک عراق را به کنترل خود درآورد.

منبع
الجزیره

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا