خبر اولدیدگاه

چنددستگی نیروهای سیاسی کرد از بغداد تا اربیل/ انتخابات پارلمان ایالتی در هاله ای از ابهام

موعد برگزاری انتخابات پارلمانی اقلیم اول اکتبر 2022 تعیین شده هرچند ناظران با توجه به اختلاف شدید بر سر قانون انتخابات برگزاری آن را بسیار بعید می‌دانند.

میدل ایست نیوز: به نظر می‌آید که دودستگی شدید میان نیروها و احزاب کرد در تشکیل حکومت فدرال عراق بازتاب طبیعی دودستگی حاکم در اربیل بر سر مسائل گوناگون و از همه مهم‌تر برگزاری انتخابات پارلمان ایالتی باشد.

به گزارش «الشرق الاوسط» موعد برگزاری این انتخابات اول اکتبر 2022 تعیین شده هرچند بسیاری ناظران با توجه به موانعی همچون اختلاف شدید بر سر قانون انتخابات و پایان دوره قانونی کمیساریای انتخابات اقلیم برگزاری آن را بسیار بعید می‌دانند.

نیروهای سیاسی اقلیم درباره مسئله انتخابات و قانون آن دو دسته شده‌اند: دسته اول که حزب دموکرات و متحدانش همچون احزاب کوچک کمونیست و سوسیالیست نمایندگی می‌کنند از اختصاص تعداد مشخصی از کرسی‌ها برای اقلیت‌ها (کوتا) حمایت می‌کنند. در برابر احزاب دیگری از جمله اتحادیه میهنی و گروه التغییر (گوران) و اتحادیه اسلامی و «الجیل الجدید» جای دارند.

درباره دایره‌های انتخاباتی، حزب دموکرات خواستار تبدیل هر سه استان اقلیم کردستان عراق به یک دایره انتخاباتی است و در برابر دیگر احزاب مخالف خواستار لغو این نظام و تعدد دوایر انتخاباتی به ترتیبی که در قانون انتخابات جدید عراق تعریف شده هستند.

پارلمان اقلیم کردستان عراق 111 کرسی دارد که در حال حاضر 60 کرسی آن در اختیار حزب دموکرات است و از این راه می‌تواند هر قانونی را که خلاف خواستش باشد از جمله آنچه را به تعیین اعضای تازه کمیساریای انتخابات مربوط می‌شود وتو کند.

«سامان نوح»، روزنامه‌نگار کرد، تأکید می‌کند که احزاب مخالف قانون انتخابات کنونی معتقدند که این قانون عادلانه نیست و همیشه به نفع حزب دموکرات تمام می‌شود به خصوص که 11 کرسی را به اقلیت‌ها اختصاص داده که معمولا حزب دموکرات به آسانی آنها را از آن خود می‌سازد.

به گفته نوح، چالش دیگری که این انتخابات با آن مواجه است گذشت دو سال از پایان دوره کمیساریای انتخابات و فوت دو تن از اعضای آن است. او می‌گوید که اگر قرار بر برگزاری انتخابات در موعد مقرر باشد یا باید این کمیساریا منحل شود یا فعالیت آن تمدید شود اما نزاع شدید میان نیروهای سیاسی مانع از تحقق هردو می‌شود.

او می‌افزاید که اعضای کمیساریای انتخابات میان احزاب سیاسی تقسیم شده‌اند و برآمدن نیروهای سیاسی تازه مانند الجیل الجدید باعث شده که این احزاب هم خواستار حضور نماینده‌شان در کمیساریا باشند و این خود بر پیچیدگی موضوع می‌افزاید.

نوح تأکید می‌کند رفع موانع حقوقی برگزاری انتخابات نیازمند فعالیت جدی مجلس ایالتی است اما عملا این مجلس چند ماه است که از کار افتاده و هر از چندی جلسه‌ای بی حاصل برگزار می‌کند.

در این راستا، «شاسوار عبدالواحد»، رئیس جنبش «الجیل الجدید» در پیامی از جامعه بین‌المللی و دولت مرکزی عراق خواست که برای اجرای انتخابات وارد عمل شوند.

او گفت که روند سیاسی در اقلیم کردستان کاملا متوقف شده، مجلس فعالیت نمی‌کند، اراده‌ای برای برگزاری انتخابات وجود ندارد، همه نهادهای اقلیم از کار افتاده‌اند و باید جامعه جهانی و دولت مرکزی عراق برای برگزاری انتخابات آزاد  و شفاف در اقلیم کردستان عراق وارد عمل شوند.

وی تأکید کرد که در غیر این صورت تضمینی برای ثبات در اقلیم وجود ندارد و اوضاع ابعاد خطرناکی خواهد گرفت و «ما به مثابه یک گروه مخالف و ملت کردستان مجبور خواهیم شد که برای دفاع از آزادی و دموکراسی و حقوق خود سراغ گزینه‌های دیگر برویم».

این همه در حالی است که نیروهای سیاسی کرد در بغداد به سه دسته تقسیم می‌شوند، نخست حزب دموکرات که با جریان صدر و احزاب اصلی اهل سنت متحد شده و ائتلاف «انقاذ وطن» را تشکیل داده و پروژه تشکیل دولت اکثریت را دنبال می‌کند؛ دوم اتحادیه میهنی که سعی می‌کند با چارچوب هماهنگی نیروهای سیاسی شیعه همراه شود و در پی دستیابی به مقام ریاست جمهوری است؛ سوم جنبش «الجیل الجدید» که 9 کرسی در مجلس را به خود اختصاص داده و با نیروهای مستقل برآمده از تظاهرات همکاری می‌کند.

پیش از این «ریواس فائق»، رئیس مجلس ایالتی کردستان عراق، تأکید کرده بود که در نبود توافق سیاسی درباره موعد برگزاری انتخابات، قطعی شدن این موعد را به رأی مجلس نخواهد گذاشت.

منبع
الشرق الاوسط

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا